Skip to main content
Top

Open Access 23-01-2025 | Forum

Laaggeletterdheid en vragenlijsten: aanbevelingen van een participatief onderzoek met ervaringsdeskundigen

Auteurs: Famke J. M. Mölenberg, Lili L. Kókai

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail
insite
ZOEKEN

Samenvatting

Voor onderzoek gebruiken we veelal gevalideerde vragenlijsten om gedrag en gezondheid onder de bevolking te meten. In Nederland zijn naar schatting 2,5 miljoen mensen van zestien jaar of ouder laaggeletterd, en velen van hen ervaren problemen bij het invullen van complexe vragenlijsten. Daardoor hebben we mogelijk niet goed in beeld hoe hun gezondheid is. Dit artikel beschrijft onze ervaringen met de samenwerking met ervaringsdeskundigen van Stichting Lezen en Schrijven voor het verbeteren van de SF-12-vragenlijst. Dit resulteerde in handvatten om vragenlijsten geschikter te maken voor mensen die laaggeletterd zijn.
Extras
Opmerkingen

Digitaal aanvullende content

De online versie van dit artikel (https://​doi.​org/​10.​1007/​s12508-024-00449-7) bevat aanvullend materiaal, toegankelijk voor daartoe geautoriseerde gebruikers.

Inleiding

In Nederland zijn naar schatting 2,5 miljoen mensen van zestien jaar of ouder laaggeletterd [1]. Dat wil zeggen dat op volwassen leeftijd het niveau van lezen, schrijven en/of rekenen onder het eindniveau zit van het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo). Meer dan de helft van mensen die laaggeletterd zijn, zijn Nederlanders met ouders die in Nederland geboren zijn, en ook onder de beroepsbevolking met een afgerond hbo- of wo-diploma komt laaggeletterdheid voor [2]. Mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen leven vaker in armoede, hebben minder vaak betaald werk, hebben vaker beperkte gezondheidsvaardigheden, en hebben een grotere kans op ziekte en vroegtijdig overlijden [3]. PISA-onderzoeken laten zien dat steeds meer jongeren het risico lopen om laaggeletterd het onderwijs te verlaten [4].
Bij gezondheidsonderzoek wordt vaak gebruikgemaakt van vragenlijsten. Mensen die laaggeletterd zijn kunnen problemen ervaren met het invullen van deze vaak complexe vragenlijsten. Ondanks deze complexiteit houden onderzoekers vast aan gevalideerde vragenlijsten, omdat deze betrouwbare en valide meetinstrumenten zijn. Dit kan echter leiden tot een ondervertegenwoordiging van de 2,5 miljoen mensen die laaggeletterd zijn in Nederland. Ten minste drie oorzaken liggen hieraan ten grondslag. Ten eerste nemen ze minder vaak deel aan onderzoek waarin vragenlijsten worden gevalideerd. Ten tweede vullen ze minder vaak vragenlijsten in, aangezien de materialen minder goed aansluiten bij hun vaardigheden. Ten derde begrijpen mensen die laaggeletterd zijn de vraag en/of de antwoordopties vaak minder goed wanneer ze de vragenlijst wel invullen. Hierdoor krijgen we waarschijnlijk een minder goed beeld van hun gezondheid en de daaraan ten grondslag liggende determinanten, en hoe deze zich verhouden tot andere groepen. Ook kunnen de wensen en behoeften van mensen die laaggeletterd zijn hierdoor ondervertegenwoordigd raken in het beleid en interventies die op basis van deze gegevens worden ontwikkeld en aangeboden. Wat is een valide meetinstrument waard als een op de zeven mensen dit niet begrijpt?
De laatste jaren is er toenemende aandacht voor het betrekken van de doelgroep (dus de specifieke groep mensen die je met je onderzoek wil bereiken) bij het onderzoek, zodat de resultaten van projecten beter aansluiten bij de behoefte van de mensen om wie het gaat [5, 6]. Samen met ervaringsdeskundigen van Stichting Lezen en Schrijven regio Rotterdam-Rijnmond zijn we aan de slag gegaan om vragenlijsten in het gezondheidsonderzoek geschikter te maken voor mensen die laaggeletterd zijn en zijn we onderzoekers tijdens workshops over deze ervaringen gaan informeren. De interacties met ervaringsdeskundigen en de workshops, zorgden voor goed zicht op de diverse barrières die mensen ervaren wanneer ze laaggeletterd zijn. Dit artikel heeft als doel de geleerde lessen onder de aandacht van een breed publiek te brengen en wil handvatten bieden om vragenlijsten geschikter te maken voor mensen die laaggeletterd zijn.

Methode

Dit artikel is tot stand gekomen in drie stappen, die hier kort worden beschreven. Deze stappen zijn ook gevisualiseerd in fig. 1.

Stap 1: wat is er al beschikbaar?

Ten eerste hebben we de kennisbank van Pharos en materialen van Stichting Lezen en Schrijven over het toegankelijk maken van gezondheidsinformatie doorgenomen [79]. Deze documenten geven onder andere gedetailleerd advies over het beschrijven van het doel van de vragenlijst, het geven van instructies, het ontwikkelen van vragen en antwoordcategorieën, de vormgeving, en het testen en valideren.

Stap 2: verschillende sessies met ervaringsdeskundigen

Vervolgens hebben we bijeenkomsten georganiseerd met ervaringsdeskundigen en hun ondersteuners van Stichting Lezen en Schrijven, regio Rotterdam-Rijnmond. Met ervaringsdeskundigen bedoelen we personen die een groot deel van hun leven moeite hadden met lezen en/of schrijven, maar inmiddels minder of geen moeite hebben met lezen en/of schrijven.
We gebruikten de SF-12-vragenlijst als startpunt. De SF-12 is een gevalideerd meetinstrument dat de impact van gezondheid op het dagelijks leven van een individu meet en vaak wordt gebruikt als indicator voor kwaliteit van leven [10]. Voor de periode 2020–2023 geeft Google Scholar meer dan 25.000 hits voor ‘SF-12’.
Twee ervaringsdeskundigen vroegen we in vier losse sessies van elk twee uur om de vragen van de SF-12 hardop voor te lezen, deze vervolgens te beantwoorden, en de onderzoekers mee te nemen in hun gedachtegang. Tijdens de sessies maakten de onderzoekers aantekeningen. Daarna zochten de onderzoekers naar overeenkomstige patronen en elementen die de ervaringsdeskundigen belemmerden bij het beantwoorden van de vragen. Op basis van deze inzichten werden de vragenlijsten aangepast. Tijdens een tweede bijeenkomst in dezelfde samenstelling hebben we deze aanpassingen besproken en de handvatten verder aangescherpt.
Daarna hebben we deze bevindingen aan onderzoekers van de afdeling Maatschappelijke Gezondheidszorg van het Erasmus MC gepresenteerd. We vroegen de ervaringsdeskundigen om de handvatten verder aan te scherpen, zodat deze toepasbaar zijn op een breed palet van gezondheidsonderzoek.

Stap 3: workshops met onderzoekers

Na het verwerken van deze feedback hebben we een workshop opgezet voor onderzoekers. Deze hebben we twee keer gegeven. Het programma bestond uit drie delen: 1) een presentatie van een ervaringsdeskundige om de aanwezigen te informeren over de achtergrond van laaggeletterdheid en gezondheidsverschillen in Nederland, en hun persoonlijke verhaal te delen, 2) een presentatie van een onderzoeker met de handvatten om vragenlijsten toegankelijker te maken voor mensen die laaggeletterd zijn, en 3) een gezamenlijk gesprek met de ervaringsdeskundige en deelnemers om te inventariseren hoe deze handvatten kunnen worden gebruikt en verfijnd om vragenlijsten aan te passen.
De tweede workshop had dezelfde structuur. Na het gesprek deelden we kopieën van de SF-12 uit. We vroegen de onderzoekers om de vragen en antwoordopties aan te passen, op basis van de zojuist verkregen inzichten. Deze aanpassingen werden plenair met de ervaringsdeskundige besproken. Op basis van de ervaringen tijdens de workshops hebben we de handvatten opnieuw herzien.

Presentatie van de hoofdbevindingen

De handvatten voor het toegankelijk maken van vragenlijsten hebben we gecategoriseerd in overkoepelende domeinen. Daarnaast beschrijven we enkele inzichten opgedaan tijdens de interacties met ervaringsdeskundigen en onderzoekers. Ook hebben we het onderzoeksproces en de hoofdbevindingen laten visualiseren, zodat deze kunnen worden gedeeld met ervaringsdeskundigen die bij toekomstige projecten betrokken zijn. Een eerste versie van dit artikel en de visualisatie is gedeeld met de twee ervaringsdeskundigen die betrokken zijn bij stap 2 van het project, en met de coördinatoren van de regio Rotterdam-Rijnmond. Allen onderschrijven de uitkomsten van het project.

Resultaten

Er werden in totaal elf punten gevonden die aandacht verdienen bij het gebruik van vragenlijsten voor gezondheidsonderzoek. Specifieke voorbeelden bij iedere aanbeveling, toegepast op de SF-12, kan de lezer in bijlage 1 in de digitaal aanvullende content vinden. We identificeerden drie overkoepelende domeinen: sociale betekenis, structuur en alledaagse taal.

Sociale betekenis

Sommige vragen of antwoordopties werden anders ervaren door respondenten dan onderzoekers verwachtten. Uit gesprekken kwam naar voren dat respondenten, vaak gevoed door eerdere ervaringen, achterdochtig zijn wat betreft de consequenties van hun antwoorden. Het feit dat ze moeite hebben met lezen en/of schrijven is niet altijd bij hun naasten of werkgever bekend. Ze schamen zich ervoor en willen niet dat bekend wordt dat ze moeite hebben met lezen en/of schrijven. Ook willen ze niet dat dit de beoordeling van hun functioneren negatief beïnvloedt.
Aanbeveling: maak duidelijk dat antwoorden niet met werkgevers of andere derden worden gedeeld.

Duidelijke structuur

In sommige vragenlijsten wordt de schaal bij enkele items bewust omgedraaid om deelnemers scherp te houden. De respondenten gaven aan dat ze dit snel over het hoofd zien en dat het ook tijdsintensief is om de omgedraaide antwoordcategorieën te interpreteren. Hierdoor ervaren ze het omkeren van de schaal als verwarrend, waardoor ze soms het verkeerde antwoord geven.
Aanbeveling: zorg voor een vragenlijst met een duidelijke structuur, zonder onnodige veranderingen. Het beantwoorden van een vragenlijst mag geen leesvaardigheidstoets zijn.
Ook het verduidelijken van antwoordopties is van belang. Een vijf- of zevenpuntsschaal zorgt voor veel variatie in antwoordopties, maar uit onze sessies kwam naar voren dat de ervaringsdeskundigen vragen probeerden te beantwoorden met ‘ja’ of ‘nee’. Bij twijfel wordt de middelste optie gekozen.
Aanbeveling: verlaag het aantal antwoordopties naar maximum drie.

Alledaagse taal

Onderzoekers hebben de neiging alles te verduidelijken, om ervoor te zorgen dat de vraag op een juiste wijze wordt geïnterpreteerd en beantwoord. Volgens de ervaringsdeskundigen zorgt dit vooral voor verwarring. Het is verstandig om condities, ziekten en gedragingen te omschrijven in termen die de doelgroep in het alledaagse leven gebruikt.
Aanbeveling: zorg voor een eenduidige vraag met woorden die ook in alledaagse situaties worden gebruikt.

Bespreekpunten aangedragen door ervaringsdeskundigen

Tijdens de gesprekken met ervaringsdeskundigen merkten we dat vaak naar bevestiging werd gezocht. Het is belangrijk dat mensen die laaggeletterd zijn weten dat er geen goed of fout is bij het invullen van vragenlijsten, maar dat we geïnteresseerd zijn in hun ervaringen. Het is van belang om de tijd te nemen om de vragenlijst zo aan te bieden dat een deelnemer zich veilig voelt.
Een telefoonnummer geeft de mogelijkheid om vragen te stellen. Ervaringsdeskundigen geven aan dat dit voor mensen die laaggeletterd zijn niet toereikend is. De drempel om te bellen is groot, omdat de schaamte over de eigen taalvaardigheid groot is. Samen een vragenlijst invullen, idealiter met een bekende hulpverlener of een familielid, heeft daarom de voorkeur.
Het is een delicaat evenwicht tussen deze vormen van ondersteuning en het creëren van omstandigheden waarin de deelnemer geneigd is om sociaal wenselijke antwoorden te geven – de ondersteuner moet dus de autonomie van de deelnemer respecteren.
De bijeenkomsten met ervaringsdeskundigen en hun ondersteuners van Stichting Lezen en Schrijven vonden plaats in het Erasmus MC Rotterdam, wat bij nader inzien een onwenselijke locatie was. Het vraagt veel vaardigheden om in een groot ziekenhuis de weg te vinden. Het is daarom verstandig de gesprekken te laten plaatsvinden op een locatie die bekend is voor de deelnemers, bijvoorbeeld een wijkcentrum, buurthuis, huisartsenpraktijk of bij hen thuis.

Bespreekpunten aangedragen door onderzoekers

Helpt het aanpassen van vragenlijsten bij een doelgroep waarbij de stapel post vaak ongeopend blijft liggen? Deze vraag is tijdens een workshop gesteld door een van de onderzoekers. Het is volgens de ervaringsdeskundigen een hardnekkige misvatting dat de meeste mensen die laaggeletterd zijn hun post niet openen. Het is wel belangrijk om na te denken over de envelop. Bijvoorbeeld wanneer deze vanuit een instantie komt die een stressvolle reactie kan opwekken, zoals een ziekenhuis, de gemeente of de belastingdienst. Als de eerste indruk meteen argwaan wekt, dan neemt de handelingsbekwaamheid van de uitgenodigde om deel te nemen aan het onderzoek af [11]. Het is verstandig om in gesprek te gaan met de groep mensen op wie het onderzoek zich richt over de vraag hoe het vertrouwen opgebouwd kan worden.
Verlies aan variatie door minder antwoordopties, waardoor kleine verschillen onopgemerkt blijven, was een heikel punt voor de onderzoekers. Mensen die laaggeletterd zijn kunnen echter mogelijk het onderscheid niet maken tussen bijvoorbeeld ‘enigszins van toepassing’ en ‘van toepassing’, zoals bleek uit een onderzoek onder mensen met een verstandelijke beperking. Bovendien hadden metingen op een driepuntsschaal in deze groep een aantal statistische voordelen ten opzichte van metingen op een vijfpuntsschaal [12].
Het aanpassen van gevalideerde vragenlijsten bemoeilijkt vergelijkingen over de tijd en tussen diverse populaties. Maar als men uitspraken wil doen over de algehele bevolking, dan is ons advies om ook in te zoomen op de situatie van mensen die moeite hebben met lezen en/of schrijven. Dit kan ook door een deelonderzoek op te zetten dat ingaat op de situatie voor mensen die laaggeletterd zijn.

Beschouwing

Veelgebruikte vragenlijsten, waaronder de SF-12, zijn veelal niet geschikt voor mensen die moeite hebben met lezen en/of schrijven. Samen met ervaringsdeskundigen hebben we drie thema’s geïdentificeerd waarop een verbeterslag kan worden gemaakt: sociale betekenis, structuur en alledaagse taal. Onderzoek moet uitwijzen of de toepassing van deze aanbevelingen inderdaad zorgt voor een betere vertegenwoordiging van mensen die laaggeletterd zijn in gezondheidsonderzoek.
Het verhogen van de deelname aan vragenlijsten is vaak de focus van onderzoek. I&O Research vond geen verschil in deelname aan een online vragenlijst wanneer de wervingsbrief werd aangepast door laaggeletterden [13]. De GGD’en van Amsterdam, Flevoland en Haaglanden, en I&O Research vonden dat het gebruik van een zeer korte thematische vragenlijst zorgde voor een grotere deelname in lage inkomenswijken [14]. Andere aandachtspunten voor onderzoek betreffen de vraag of aangepaste vragenlijsten beter in staat zijn om gezondheid te meten dan de huidige gevalideerde vragenlijsten, en in hoeverre inzichten verkregen vanuit de verschillende vragenlijsten ter vergelijking naast elkaar kunnen worden gelegd. Er zijn ook andere manieren om het invullen van vragenlijsten te vereenvoudigen, denk aan het voorlezen van vragenlijsten en spraakgestuurde digitale vragenlijsten. Voor het beantwoorden van al deze vervolgvragen is het essentieel dat wordt samengewerkt met de mensen om wie het gaat. Onderzoekers die met ervaringsdeskundigen in gesprek gaan raden we aan om de sessies op te nemen. Het analyseren en presenteren van deze gegevens kan een scherper beeld geven van de problematiek en mogelijke oplossingen.
Dit artikel beschrijft de ervaringen van één project en we realiseren ons dat we onmogelijk een alomvattend beeld kunnen schetsen van het betrekken van mensen die moeite hebben met lezen en/of schrijven bij gezondheidsonderzoek. Deze grote groep is immers bijzonder heterogeen. We pleiten voor meer onderzoek en onderwijs op dit thema. Toch heeft dit project grote inzichten opgeleverd en we hopen hiermee onderzoekers te stimuleren om bij het opzetten en uitvoeren van hun gezondheidsonderzoek ook oog te hebben voor mensen die laaggeletterd zijn. Het is van belang dat elke onderzoeker die met vragenlijsten werkt, niet enkel wordt geschoold in de vaardigheden om de uitkomsten op een juiste manier te analyseren en interpreteren, maar ook een goede afweging kan maken om te bepalen wanneer het valide is géén valide vragenlijst te gebruiken. Het is niet altijd nodig om bij elk project mensen te betrekken die laaggeletterd zijn, maar elk project dat uitgaat van vragenlijsten zou kennis moeten nemen van de reeds verzamelde inzichten.

Dankbetuiging

Graag bedanken wij Stichting Lezen en Schrijven regio Rotterdam-Rijnmond voor haar medewerking aan dit project. Onze nog grotere dank gaat uit naar de ervaringsdeskundigen die tijdens de sessies aansloten en die bereid waren om zich door de ingewikkelde vragenlijsten heen te worstelen. Zij wisten onze collega’s bovendien te inspireren en motiveren meer oog te hebben voor de 2,5 miljoen Nederlanders die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen.

Financiering

Zowel de onderzoekers, workshops, inzet van ervaringsdeskundigen als de visualisatie van de opbrengsten werden bekostigd door het Erasmus Initiatief Smarter Choices for Better Health.
Open Access This article is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons licence, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article’s Creative Commons licence, unless indicated otherwise in a credit line to the material. If material is not included in the article’s Creative Commons licence and your intended use is not permitted by statutory regulation or exceeds the permitted use, you will need to obtain permission directly from the copyright holder. To view a copy of this licence, visit http://​creativecommons.​org/​licenses/​by/​4.​0/​.
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Onze productaanbevelingen

Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen

TSG, het Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen, is het enige Nederlandstalige tijdschrift dat multidisciplinaire informatie bevat op het gebied van de volksgezondheid en gezondheidszorg. Naast de multidisciplinaire oriëntatie is de combinatie van wetenschap, beleid en praktijk uniek.

BSL Academy SW-TP Saxion Parttime School jaarlicentie

BSL Academy SW-TP Saxion Parttime School half jaarlicentie

Toon meer producten
Bijlagen

Digitaal aanvullende content

Literatuur
1.
go back to reference Algemene Rekenkamer. Aanpak van laaggeletterdheid. Den Haag: Algemene Rekenkamer; 2016. Algemene Rekenkamer. Aanpak van laaggeletterdheid. Den Haag: Algemene Rekenkamer; 2016.
2.
go back to reference Buisman M, Allen JP, Fouarge D, et al. PIAAC: Kernvaardigheden voor Werk en Leven. Resultaten van de Nederlandse survey 2012. ’s-Hertogenbosch: ECBO; 2013. Buisman M, Allen JP, Fouarge D, et al. PIAAC: Kernvaardigheden voor Werk en Leven. Resultaten van de Nederlandse survey 2012. ’s-Hertogenbosch: ECBO; 2013.
3.
go back to reference Buisman M, Houtkoop WA. Laaggeletterdheid in kaart. ’s-Hertogenbosch: ECBO; 2014. Buisman M, Houtkoop WA. Laaggeletterdheid in kaart. ’s-Hertogenbosch: ECBO; 2014.
4.
go back to reference Meelissen M, Maassen N, Gubbels J, et al. Resultaten PISA-2022 in vogelvlucht. Enschede: Universiteit Twente; 2023.CrossRef Meelissen M, Maassen N, Gubbels J, et al. Resultaten PISA-2022 in vogelvlucht. Enschede: Universiteit Twente; 2023.CrossRef
5.
go back to reference ZonMw. Een 10 voor patiëntenparticipatie. Den Haag: ZonMw; 2013. ZonMw. Een 10 voor patiëntenparticipatie. Den Haag: ZonMw; 2013.
6.
go back to reference Koks-Leensen MCJ, Menko A, Raaijmakers F, et al. Toegankelijk monitoronderzoek voor mensen met een lichte verstandelijke beperking en/of laaggeletterden. Tijdschr Gezondheidswet. 2024;102:1–6.CrossRef Koks-Leensen MCJ, Menko A, Raaijmakers F, et al. Toegankelijk monitoronderzoek voor mensen met een lichte verstandelijke beperking en/of laaggeletterden. Tijdschr Gezondheidswet. 2024;102:1–6.CrossRef
10.
go back to reference Ware JE, Kosinski M, Keller SD. A 12-Item Short-Form Health Survey: construction of scales and preliminary tests of reliability and validity. Med Care. 1996;34(3):220–33.CrossRefPubMed Ware JE, Kosinski M, Keller SD. A 12-Item Short-Form Health Survey: construction of scales and preliminary tests of reliability and validity. Med Care. 1996;34(3):220–33.CrossRefPubMed
11.
go back to reference Keizer AG, Tiemeijer W, Bovens M. Why knowing what to do is not enough: a realistic perspective on self-reliance. Den Haag: Springer Nature; 2019.CrossRef Keizer AG, Tiemeijer W, Bovens M. Why knowing what to do is not enough: a realistic perspective on self-reliance. Den Haag: Springer Nature; 2019.CrossRef
12.
go back to reference Fang J, Fleck MP, Green A, et al. The response scale for the intellectual disability module of the WHOQOL: 5‑point or 3‑point? J Intell Disabil Res. 2011;55(6):537–49.CrossRef Fang J, Fleck MP, Green A, et al. The response scale for the intellectual disability module of the WHOQOL: 5‑point or 3‑point? J Intell Disabil Res. 2011;55(6):537–49.CrossRef
13.
go back to reference Lempens A, Nordeman R, Zandvliet R. Hoe kunnen we laaggeletterden stimuleren om vaker mee te doen aan onderzoek? Enschede: I&O Research; 2017. Lempens A, Nordeman R, Zandvliet R. Hoe kunnen we laaggeletterden stimuleren om vaker mee te doen aan onderzoek? Enschede: I&O Research; 2017.
14.
go back to reference Verhagen C, Dijkshoorn H, Wijffels C, et al. Het effect van het inkorten en vereenvoudigen van een gezondheidsvragenlijst op de respons. Tijdschr Gezondheidswet. 2020;98(4):139–47.CrossRef Verhagen C, Dijkshoorn H, Wijffels C, et al. Het effect van het inkorten en vereenvoudigen van een gezondheidsvragenlijst op de respons. Tijdschr Gezondheidswet. 2020;98(4):139–47.CrossRef
Metagegevens
Titel
Laaggeletterdheid en vragenlijsten: aanbevelingen van een participatief onderzoek met ervaringsdeskundigen
Auteurs
Famke J. M. Mölenberg
Lili L. Kókai
Publicatiedatum
23-01-2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-024-00449-7