Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

22. Kwaliteitsbeleid

Auteurs : Prof. dr. J. A. Verbunt, Prof. dr. M. F. Reneman, Drs. I. L. Thomassen-Hilgersom

Gepubliceerd in: Handboek pijnrevalidatie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Om de kwaliteit van zorg te meten worden indicatoren gebruikt. Dit hoofdstuk gaat over indicatoren voor kwaliteit en over kwaliteitsbeleid voor revalidatiezorg voor patiënten met chronische pijn, zowel vanuit beroepsverenigingen als vanuit patiëntenperspectief. Achtereenvolgens wordt ingegaan op kenmerken van goede indicatoren, soorten indicatoren (proces, structuur, uitkomst) en de werkwijze voor het bepalen van indicatoren. Indicatoren staan niet op zichzelf, maar zijn ingebed in kwaliteitsbeleid. Vanuit de beroepsverenigingen zijn richtlijnen en standaarden die richting geven aan het kwaliteitsbeleid. De visie van de patiënt op kwaliteit van zorg is uiteraard van groot belang; de patiënt staat centraal in de zorg en de mening van de patiënt over de kwaliteit van zorg op het gebied van pijnrevalidatie is dan ook essentieel.
Literatuur
go back to reference Colsen, P. J. A., & Casparie, A. F. (1995). Indicatorregistratie: Een model ten behoeve van integrale kwaliteitszorg in een ziekenhuis. Medisch Contact, 50, 297–299. Colsen, P. J. A., & Casparie, A. F. (1995). Indicatorregistratie: Een model ten behoeve van integrale kwaliteitszorg in een ziekenhuis. Medisch Contact, 50, 297–299.
go back to reference Dutch Pain Society & Samenwerkingsverband Pijnpatiënten naar één stem (2017). Zorgstandaard chronische pijn. Dutch Pain Society & Samenwerkingsverband Pijnpatiënten naar één stem (2017). Zorgstandaard chronische pijn.
go back to reference Krol, M., Boer, D. de, Plass, A. M., & Rademakers, J. (2013), Consumer Quality Index (CQ-index), Nivel. Krol, M., Boer, D. de, Plass, A. M., & Rademakers, J. (2013), Consumer Quality Index (CQ-index), Nivel.
go back to reference Meij, P. de (2018). Quality indicators for the assessment of pain clinic care: A step forward? Quality from professionals and pain patients perspective (QiPPP). proefschrift Universiteit Maastricht. Meij, P. de (2018). Quality indicators for the assessment of pain clinic care: A step forward? Quality from professionals and pain patients perspective (QiPPP). proefschrift Universiteit Maastricht.
go back to reference Patiëntenfederatie Nederland (2011). Kwaliteit in Zicht. Patiëntenfederatie Nederland (2011). Kwaliteit in Zicht.
go back to reference Regieraad Kwaliteit van Zorg (2011). Chronische Pijn. Regieraad Kwaliteit van Zorg (2011). Chronische Pijn.
go back to reference Voerman, J. S., Chomrikh, L., & Huygen, F. P. J. M (2015). Rapport Patiënttevredenheid bij chronische pijn. Voerman, J. S., Chomrikh, L., & Huygen, F. P. J. M (2015). Rapport Patiënttevredenheid bij chronische pijn.
go back to reference Werkgroep Pijnrevalidatie Nederland (WPN) (2017). Position paper ‘Revalidatie bij chronische pijn aan het houdings- en bewegingsapparaat’. VRA. Werkgroep Pijnrevalidatie Nederland (WPN) (2017). Position paper ‘Revalidatie bij chronische pijn aan het houdings- en bewegingsapparaat’. VRA.
Metagegevens
Titel
Kwaliteitsbeleid
Auteurs
Prof. dr. J. A. Verbunt
Prof. dr. M. F. Reneman
Drs. I. L. Thomassen-Hilgersom
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2230-5_22