Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Kwaliteit in de praktijk

Auteur : C.R.C. Huizinga-Arp

Gepubliceerd in: Zo werkt het in de apotheek

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het woord ‘kwaliteit’ stamt af van het Latijnse woord ‘qualitas’. Dit betekent ‘eigenschap’, ‘hoedanigheid’ of ‘karakter’. Meestal bedoel je er iets positiefs mee: ‘wij willen kwaliteit leveren’. De Kwaliteitswet zorginstellingen vereist dat instellingen verantwoorde zorg leveren. In de Nederlandse apotheeknorm (NAN) wordt aangegeven wat er in de openbare apotheek wordt verstaan onder ‘verantwoorde’ zorg. KNMP-richtlijnen maken duidelijk hoe je in de praktijk verantwoord kunt handelen. De KNMP heeft een voorbeeldkwaliteitszorgsysteem ontwikkeld met een kwaliteitshandboek, procedures, werkinstructies en formulieren. De cirkel van Deming (plan, do, check, act) biedt een principe waarmee een organisatie de kwaliteit steeds verder kan verbeteren. Een apotheek met een goed functionerend kwaliteitszorgsysteem kan zich laten certificeren. De Stichting HKZ heeft op basis van de ISO-normen HKZ-normen opgesteld voor de zorgsector. Een HKZ-certificaat maakt duidelijk dat de apotheek op goede en structurele wijze bezig is met kwaliteitszorg.
Metagegevens
Titel
Kwaliteit in de praktijk
Auteur
C.R.C. Huizinga-Arp
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1066-1_8