Kwaliteit in de praktijk | mijn-bsl Skip to main content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2020 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7. Kwaliteit in de praktijk

Auteurs : Drs. J. R. Mentink, Drs. C. R. C. Huizinga-Arp

Gepubliceerd in: Zo werkt het in de apotheek

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De wetgever eist van zorgverleners dat de geleverde zorg van goede kwaliteit is en heeft daarvoor een aantal wetten uitgevaardigd, waaronder de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). In de Nederlandse apotheeknorm (NAN) wordt aangegeven wat de openbare apotheek verstaat onder het leveren van ‘verantwoorde’ zorg. De KNMP is bezig met de opvolger van de NAN, de Professionele standaard farmaceutische zorg. KNMP-richtlijnen maken duidelijk hoe je in de praktijk verantwoord kunt handelen. Door te werken met een kwaliteitszorgsysteem kan een apotheek aan deze eisen voldoen. De cirkel van Deming (plan, do, check, act) illustreert een belangrijk principe in de kwaliteitszorg. Door volgens dit principe te werken, kan een organisatie de kwaliteit steeds verder verbeteren. De Stichting HKZ heeft op basis van de ISO-normen HKZ-normen opgesteld voor de zorgsector. Een HKZ-certificaat maakt duidelijk dat de apotheek op goede en structurele wijze bezig is met kwaliteitszorg.
Metagegevens
Titel
Kwaliteit in de praktijk
Auteurs
Drs. J. R. Mentink
Drs. C. R. C. Huizinga-Arp
Copyright
2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2483-5_7