Skip to main content
Top

2003 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Koppeling met Opleiding en Nascholing

Auteurs : C. J. In 't Veld, Dr. C. A. F. Jansveld, Mw. H. M. J. Slot

Gepubliceerd in: Evidence-based richtlijnontwikkeling

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Door kennis over de ontwikkeling en de inhoud van richtlijnen van meet af aan op te nemen in het curriculum, wordt de arts in opleiding geleerd kritisch om te gaan met de wetenschappelijke kennis waarop het medisch handelen is gebaseerd.

De opleiding is een ideaal moment om een start te maken met te leren hoe men met richtlijnen te werk gaat. Daarbij is van belang dat gedoceerd wordt hoe richtlijnen totstandkomen, vanuit welk perspectief richtlijnen zijn opgesteld en dat richtlijnen dynamische documenten zijn en derhalve regelmatig aangepast dienen te worden aan de stand van de wetenschap.

Het verdient aanbeveling dat artsen in opleiding betrokken worden bij het opstellen van richtlijnen.

De huidige, ‘klassieke’ vorm van nascholing –

continuous medical education

(

cme

) – alleen is niet voldoende om op basis van de stand van de wetenschap gewenste of vereiste veranderingen in het dagelijks handelen te bewerkstelligen.

Het gebruik van richtlijnen biedt, mede als onderdeel van continue professionele vorming, de mogelijkheid om aan de hand van op basis van die richtlijnen ontwikkelde indicatoren de uitkomst van de zorg voor patiënten te meten, te evalueren en, waar nodig, te verbeteren.

Metagegevens
Titel
Koppeling met Opleiding en Nascholing
Auteurs
C. J. In 't Veld
Dr. C. A. F. Jansveld
Mw. H. M. J. Slot
Copyright
2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9397-8_23