2003 | OriginalPaper | Hoofdstuk
Koppeling met Opleiding en Nascholing
Auteurs : C. J. In 't Veld, Dr. C. A. F. Jansveld, Mw. H. M. J. Slot
Gepubliceerd in: Evidence-based richtlijnontwikkeling
Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum
Door kennis over de ontwikkeling en de inhoud van richtlijnen van meet af aan op te nemen in het curriculum, wordt de arts in opleiding geleerd kritisch om te gaan met de wetenschappelijke kennis waarop het medisch handelen is gebaseerd.
De opleiding is een ideaal moment om een start te maken met te leren hoe men met richtlijnen te werk gaat. Daarbij is van belang dat gedoceerd wordt hoe richtlijnen totstandkomen, vanuit welk perspectief richtlijnen zijn opgesteld en dat richtlijnen dynamische documenten zijn en derhalve regelmatig aangepast dienen te worden aan de stand van de wetenschap.
Het verdient aanbeveling dat artsen in opleiding betrokken worden bij het opstellen van richtlijnen.
De huidige, ‘klassieke’ vorm van nascholing –
continuous medical education
(
cme
) – alleen is niet voldoende om op basis van de stand van de wetenschap gewenste of vereiste veranderingen in het dagelijks handelen te bewerkstelligen.
Het gebruik van richtlijnen biedt, mede als onderdeel van continue professionele vorming, de mogelijkheid om aan de hand van op basis van die richtlijnen ontwikkelde indicatoren de uitkomst van de zorg voor patiënten te meten, te evalueren en, waar nodig, te verbeteren.