Ga naar de hoofdinhoud
Top

5. Klinisch redeneren met behulp van redeneerhulpen

  • 2019
  • OriginalPaper
  • Hoofdstuk
Gepubliceerd in:
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk wordt de methodiek voor klinisch redeneren bij de complexe gezondheidszorg voor ouderen uiteengezet. Klinisch redeneren is het continue proces van gegevensverzameling en analyse gericht op de vragen en problemen van een individu en diens naasten in relatie tot ziekte en gezondheid. Het continue cyclisch proces van redeneren omvat risico-inschatting, vroegsignalering, probleemherkenning, interventie en monitoring. Als raamwerk voor dit boek is gekozen voor het ordeningsprincipe van de ICF, omdat daarin het gegeven van de wisselwerking tussen de persoon en zijn omgeving zichtbaar wordt. Bij de beschrijving van interventies is gekozen voor een indeling in zelfmanagementondersteuning, preventieve en curatieve interventies. Zelfmanagementondersteuning kan worden gekoppeld aan zowel preventieve als curatieve interventies.
Titel
Klinisch redeneren met behulp van redeneerhulpen
Auteurs
Drs. E. V. Habes
G. W. L. Quist-Anholts
H. J. van der Sande
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2155-1_5
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.