Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-10-2024 | Proefschriften

Klinisch redeneren leren

Gepubliceerd in: TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap | Uitgave 5/2024

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

1Wat is de vraagstelling van je proefschrift? Klinisch redeneren is een cruciale competentie voor studenten verpleegkunde. Het kan omschreven worden als de manier waarop zorgprofessionals denken wanneer ze een patiënt (gaan) verzorgen: ‘Wat is er aan de hand, hoe komt dat en wat kan ik doen?'. Om het onderwijs over klinisch redeneren in de praktijk te verbeteren, onderzochten we in dit proefschrift deze vraag: hoe wordt klinisch redeneren in de verpleegkunde geconceptualiseerd en gevormd en hoe kan dit worden toegepast op klinisch onderwijs in de dagelijkse praktijk en evaluatie? We wilden kennis van redeneren verdiepen. Daartoe is onder meer een systematische vergelijkende review van medisch en verpleegkundig literatuuronderzoek uitgevoerd. Ook hebben we ervaren verpleegkundigen hardop laten denken over 20 algemene patiëntproblemen. Verder is een rubric gevalideerd waarmee de ontwikkeling van klinisch redeneren kan worden geëvalueerd. Tot slot hebben we design- onderzoek gedaan naar een werkvorm om het praktijkleren tijdens ziekenhuisstages te ondersteunen.
Metagegevens
Titel
Klinisch redeneren leren
Publicatiedatum
01-10-2024
Uitgeverij
BSL Media & Learning
Gepubliceerd in
TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap / Uitgave 5/2024
Print ISSN: 1380-3425
Elektronisch ISSN: 2468-1342
DOI
https://doi.org/10.1007/s41184-024-2350-2