Samenvatting
De patiënt heeft recht op informatie (Burgerlijk Wetboek, WGBO), naar algemeen wordt aangenomen omvat dit ook informatie over medische fouten en complicaties. De hulpverlener moet incidenten, complicaties en calamiteiten uit zichzelf en onverwijld met de patiënt bespreken. In de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg is opgenomen dat de cliënt recht heeft op informatie over zorgverleningsincidenten die voor de cliënt merkbare gevolgen (kunnen) hebben en dat hierover aantekening in het dossier moet worden gemaakt. Bij incidenten gaat het om niet-beoogde of onverwachte gebeurtenissen, die betrekking hebben op de kwaliteit van de zorg, en die hebben geleid, hadden kunnen leiden of zouden kunnen leiden tot schade bij de cliënt. Hulpverleners mogen fouten toegeven, maar moeten geen uitspraak doen over aansprakelijkheid en schadevergoeding. De hulpverlener die wordt geconfronteerd met een (tucht)klacht, civielrechtelijke aansprakelijkstelling of strafvervolging, mag over zijn positie overleggen met zijn rechtsbijstandverlener. Bij civielrechtelijke aansprakelijkstelling speelt de aansprakelijkheidsverzekeraar een belangrijke rol.