Kinderprotocol – Sessie 9: Zwart-witdenken doorbreken | mijn-bsl Skip to main content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

12. Kinderprotocol – Sessie 9: Zwart-witdenken doorbreken

Auteurs : Tamara Luijer, Sophie Francken

Gepubliceerd in: Metacognitieve therapie voor jongeren met een piekerstoornis

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De thuisopdracht wordt besproken. Hoe heeft de jongere het experiment ervaren? Deze sessie zal het uitdagen van de positieve metacognities worden afgerond. De jongere beoordeelt opnieuw de metacognities in het piekermodel op geloofwaardigheid. Als de geloofwaardigheid hoog blijft, kan de therapeut kijken of een aanvullende uitdaagtechniek nodig is, maar vaak volstaat verbaal uitdagen. Piekeren zorgt voor een ‘gekleurde bril’. Jongeren die piekeren hebben vaak last van zwart-witdenken. Na een cognitieve uitdaagtechniek op dit gebied, wordt een oefening gedaan met het switchen van aandacht. Als thuisopdracht zal de jongere een positief dagboek bijhouden waarin hij de positieve dingen noteert. Ook houdt hij weer een piekerregistratie bij.
Metagegevens
Titel
Kinderprotocol – Sessie 9: Zwart-witdenken doorbreken
Auteurs
Tamara Luijer
Sophie Francken
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2915-1_12