Skip to main content
Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Kinderprotocol – Sessie 3: Metacognitie oncontroleerbaarheid 2

Auteurs : Tamara Luijer, Sophie Francken

Gepubliceerd in: Metacognitieve therapie voor jongeren met een piekerstoornis

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In deze sessie worden de metacognities over oncontroleerbaarheid verder uitgedaagd door het oefenen met aandacht op afstand. De thuisopdracht wordt besproken: is het gelukt met het oefenen met aandacht op afstand? In de sessie wordt opnieuw geoefend met aandacht op afstand middels het opnemen en afspelen van triggergedachten. De jongere oefent in het laten zijn van deze gedachten, net als geluiden die altijd om je heen zijn. Het experiment met het piekerkwartier wordt besproken: per dag is er een piekerkwartier waarin je mag piekeren. Als er gedurende de dag triggergedachten opkomen, worden deze behandeld middels aandacht op afstand. Tijdens het piekerkwartier mag er op de triggergedachten worden ingegaan, maar dat hoeft niet. Veelal zal de jongere merken dat de gedachten er dan al niet meer toe doen. Dit experiment vormt samen met de piekerregistratie de thuisopdracht voor deze keer.
Metagegevens
Titel
Kinderprotocol – Sessie 3: Metacognitie oncontroleerbaarheid 2
Auteurs
Tamara Luijer
Sophie Francken
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2915-1_6