Skip to main content
Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Kinderprotocol – Sessie 2: Metacognitie oncontroleerbaarheid 1

Auteurs : Tamara Luijer, Sophie Francken

Gepubliceerd in: Metacognitieve therapie voor jongeren met een piekerstoornis

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In sessie 2 wordt gestart met de metacognitie oncontroleerbaarheid. Het doel van MCT is om triggergedachten er gewoon te laten zijn, er niet actief op te handelen. Dit wordt geoefend door aandacht op afstand en de metafoor van de trein. Als eerste wordt de thuisopdracht van sessie 1 besproken. Vervolgens wordt de metacognitie oncontroleerbaarheid uitgedaagd. Dit gebeurt in verschillende stappen. Eerst moet de jongere op metalevel komen, dan wordt het effect van zijn coping uitgevraagd en tot slot wordt het groene-konijn-experiment gebruikt. Daarna wordt het begrip 'aandacht op afstand’ geïntroduceerd en geoefend. Tot slot wordt de metafoor van de trein uitgelegd als voorbereiding op de thuisopdracht. De thuisopdracht bestaat uit het oefenen met aandacht op afstand en het bijhouden van een piekerregistratie.
Metagegevens
Titel
Kinderprotocol – Sessie 2: Metacognitie oncontroleerbaarheid 1
Auteurs
Tamara Luijer
Sophie Francken
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2915-1_5