Ga naar de hoofdinhoud
Top

15. Kinderneuropsychologie

  • 2018
  • OriginalPaper
  • Hoofdstuk
Gepubliceerd in:
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kinderen zijn geen kleine volwassenen. Het centraal zenuwstelsel is nog volop in ontwikkeling. Dit impliceert dat verstoringen van de hersenfunctie zich anders manifesteren dan bij volwassenen. Dit hoofdstuk gaat zowel in op ontwikkelingsstoornissen als op verworven stoornissen bij kinderen. De plasticiteit van het jonge brein kan tot op zekere hoogte verstoringen compenseren. Wat betreft de frequentie van traumatisch hersenletsel zien we een piek bij 0- tot 4-jarigen (onvoldoende motorische controle?) en bij pubers en adolescenten (machogedrag?). Een ontwikkelingsstoornis kan opgevat worden als een extreem voorbeeld van het feit dat ieder individu zwakke en sterke kanten heeft. Op basis van een (meestal arbitrair) criterium wordt vastgesteld dat sprake is van een stoornis of syndroom. Dit hoofdstuk geeft een overzicht over de belangrijkste ontwikkelingsstoornissen: taalstoornissen, leerproblemen, DCD (developmental coordination disorder), CP (cerebrale parese), autismespectrumstoornissen, ADHD en verwante stoornissen, NLD (non-verbal learning disabilities), problemen in de sensorische informatieverwerking. Verspreid door het hoofdstuk worden voorbeelden gegeven.

Digitaal aanvullend studiemateriaal

De online versie van dit artikel (https://​doi.​org/​10.​1007/​978-90-368-2074-5_​15) bevat aanvullend materiaal, toegankelijk voor daartoe geautoriseerde gebruikers.
Titel
Kinderneuropsychologie
Auteur
Dr. Ben van Cranenburgh
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2074-5_15
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.