TODO: Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

04-07-2018 | Artikel

Kinderen met developmental coordination disorder: een motorisch leerprobleem?

Auteurs: L. Dorothee Jelsma, Bouwien C. M. Smits-Engelsman, Reint H. Geuze

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 4/2018

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kinderen met developmental coordination disorder (DCD) hebben een achterstand in hun motorische ontwikkeling. Een interventie met ‘Wii Fit balans training’ blijkt bij deze kinderen een positief effect te hebben. Bij die interventie wordt een appèl gedaan op verplaatsingen van het lichaamszwaartepunt, en op anticipatoire en reactieve controle. Tijdens een training van vijf weken is de motorische leercurve vergelijkbaar met die van de controlekinderen. Dit onderzoek is zowel in Nederland als in Zuid-Arika uitgevoerd en alle kinderen met DCD blijken de door hen aangeleerde vaardigheden te kunnen toepassen bij activiteiten in het dagelijks leven. Dit maakt de positieve resultaten van de interventie met ‘Wii Fit balans training’ robuuster en laat zien dat het resultaat onafhankelijk is van culturele verschillen of eerder opgedane ervaringen met spel, sport en gaming.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Kinderen met developmental coordination disorder: een motorisch leerprobleem?
Auteurs
L. Dorothee Jelsma
Bouwien C. M. Smits-Engelsman
Reint H. Geuze
Publicatiedatum
04-07-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 4/2018
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/s12474-018-00198-9