Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 3/2007

01-09-2007 | Artikelen

Kinderen en jongeren met een lichte verstandelijke beperking

Inleiding bij het themanummer

Auteurs: Hans M. Koot, Marian J. Jongmans, Huub M. Pijnenburg, Gerda A. Vlieger-Smid

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2007

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Onder meer door recente veranderingen in de inrichting van het onderwijs (bv. Weer Samen Naar School) en de jeugdzorg is de aandacht voor kinderen en jongeren met een lichte verstandelijke beperking (lvb) hernieuwd. lvb vormen een heterogene, moeilijk als groep te identificeren populatie. Terwijl relatief veel aandacht uitgaat naar (residentiële) zorg voor volwassenen en kinderen met een ernstiger handicap, dreigen kinderen met lvb tussen de wal en het schip te vallen. Er zijn verschillende thema’s rond deze groep, waar – ook onderzoeksmatig – in Nederland de laatste paar jaren toegenomen aandacht voor is. In dit themanummer staan nieuwe inzichten, van belang voor een goede diagnostiek en behandeling bij deze groep centraal.
Literatuur
go back to reference Collot d’Escury, A. M. (2007). Lopen jongeren met een lichte verstandelijke beperking meer kans om in aanraking te komen met justitie? Kind en Adolescent, 28, 197-214. Collot d’Escury, A. M. (2007). Lopen jongeren met een lichte verstandelijke beperking meer kans om in aanraking te komen met justitie? Kind en Adolescent, 28, 197-214.
go back to reference De Bildt, A., & Kraijer, D. (2007). Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking. Kind en Adolescent, 28, 171-181. De Bildt, A., & Kraijer, D. (2007). Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking. Kind en Adolescent, 28, 171-181.
go back to reference Dekker, M. C., & Koot, H. M. (2003). dsm-iv disorders in children with borderline to moderate intellectual disability. ii: Child and family predictors. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 42, 923-931.CrossRefPubMed Dekker, M. C., & Koot, H. M. (2003). dsm-iv disorders in children with borderline to moderate intellectual disability. ii: Child and family predictors. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 42, 923-931.CrossRefPubMed
go back to reference Dekker, M. C., Koot, H. M., Van der Ende, J., & Verhulst, F. C. (2002). Prevalence of psychopathology in children and adolescents with and without intellectual disability. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43, 1087-1098.CrossRefPubMed Dekker, M. C., Koot, H. M., Van der Ende, J., & Verhulst, F. C. (2002). Prevalence of psychopathology in children and adolescents with and without intellectual disability. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43, 1087-1098.CrossRefPubMed
go back to reference Dekker, M. C., Nunn, R., & Koot, H. M. (2002). Psychometric properties of the revised Developmental Behaviour Checklist scales in Dutch children with intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research, 46, 61-75.CrossRefPubMed Dekker, M. C., Nunn, R., & Koot, H. M. (2002). Psychometric properties of the revised Developmental Behaviour Checklist scales in Dutch children with intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research, 46, 61-75.CrossRefPubMed
go back to reference De Koning, N. D., & Collin, P. J. L. (2007). Behandeling van jeugdigen met een psychiatrische stoornis en een verstandelijke beperking. Kind en Adolescent, 28, 215-229 De Koning, N. D., & Collin, P. J. L. (2007). Behandeling van jeugdigen met een psychiatrische stoornis en een verstandelijke beperking. Kind en Adolescent, 28, 215-229
go back to reference De Ruiter, K. P., Dekker, M. C., Verhulst, F. C., & Koot, H. M. (2007). Developmental course of psychopathology in youths with and without intellectual disabilities. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48, 498-507.CrossRefPubMed De Ruiter, K. P., Dekker, M. C., Verhulst, F. C., & Koot, H. M. (2007). Developmental course of psychopathology in youths with and without intellectual disabilities. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48, 498-507.CrossRefPubMed
go back to reference Douma, J. C. H., & Dekker, M. C. (2007). Antisociale gedragingen van jongeren met lichte verstandelijke beperkingen. Kind en Adolescent, 28, 182-196.CrossRef Douma, J. C. H., & Dekker, M. C. (2007). Antisociale gedragingen van jongeren met lichte verstandelijke beperkingen. Kind en Adolescent, 28, 182-196.CrossRef
go back to reference Douma J.C.H., Dekker, M . C. & Koot, H. M. (2006). Supporting parents of youths with intellectual disabilities and psychopathology. Journal of Intellectual Disability Research, 50, 570-581.CrossRefPubMed Douma J.C.H., Dekker, M . C. & Koot, H. M. (2006). Supporting parents of youths with intellectual disabilities and psychopathology. Journal of Intellectual Disability Research, 50, 570-581.CrossRefPubMed
go back to reference Douma, J. C. H., Dekker, M. C., Verhulst, F. C., & Koot, H. M. (2006). Self-reports on mental health problems of youth with moderate to borderline intellectual disabilities. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 45, 1224-1231.CrossRefPubMed Douma, J. C. H., Dekker, M. C., Verhulst, F. C., & Koot, H. M. (2006). Self-reports on mental health problems of youth with moderate to borderline intellectual disabilities. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 45, 1224-1231.CrossRefPubMed
go back to reference Dykens, E. M. (2006). Toward a positive psychology of mental retardation. American Journal of Orthopsychiatry, 76, 185-193.CrossRefPubMed Dykens, E. M. (2006). Toward a positive psychology of mental retardation. American Journal of Orthopsychiatry, 76, 185-193.CrossRefPubMed
go back to reference Dykens, E. M., & Hodapp, R. M. (2001). Research in mental retardation: Toward an etiologic approach. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 42, 49-71.CrossRefPubMed Dykens, E. M., & Hodapp, R. M. (2001). Research in mental retardation: Toward an etiologic approach. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 42, 49-71.CrossRefPubMed
go back to reference Elias, C. L., Vermeer, A., & ’t Hart, H. (2007). Het meten van competentiebeleving bij kinderen met lichte verstandelijke beperkingen. Kind en Adolescent, 28, 160-170.CrossRef Elias, C. L., Vermeer, A., & ’t Hart, H. (2007). Het meten van competentiebeleving bij kinderen met lichte verstandelijke beperkingen. Kind en Adolescent, 28, 160-170.CrossRef
go back to reference Hodapp, R. M., & Dykens, E. M. (2005). Measuring behavior in genetic disorders of mental retardation. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 11, 340-346.CrossRefPubMed Hodapp, R. M., & Dykens, E. M. (2005). Measuring behavior in genetic disorders of mental retardation. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 11, 340-346.CrossRefPubMed
go back to reference Lipkin, P. H., & Allen, M. C. (2005). Developmental assessment of the young child. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 11, 171-172.CrossRef Lipkin, P. H., & Allen, M. C. (2005). Developmental assessment of the young child. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 11, 171-172.CrossRef
go back to reference Ramakers, G. J. A., & Ponsioen, A. (2007). Neuropsychologische kenmerken van kinderen en adolescenten met een (lichte) verstandelijke beperking. Profielen in relatie tot etiologie. Kind en Adolescent, 28, 119-134.CrossRef Ramakers, G. J. A., & Ponsioen, A. (2007). Neuropsychologische kenmerken van kinderen en adolescenten met een (lichte) verstandelijke beperking. Profielen in relatie tot etiologie. Kind en Adolescent, 28, 119-134.CrossRef
go back to reference Roeleveld, N., Zielhuis, G. A., & Gabreëls, F. (2007). The prevalence of mental retardation: A critical review of recent literature. Developmental Medicine & Child Neurology, 39, 125-132.CrossRef Roeleveld, N., Zielhuis, G. A., & Gabreëls, F. (2007). The prevalence of mental retardation: A critical review of recent literature. Developmental Medicine & Child Neurology, 39, 125-132.CrossRef
go back to reference Rush, A. J., & Frances, A. (2000). The Expert Consensus Guidelines >tm : Treatment of psychiatric and behavioral problems in mental retardation. American Journal on Mental Retardation, 105, 159-228. Rush, A. J., & Frances, A. (2000). The Expert Consensus Guidelines >tm : Treatment of psychiatric and behavioral problems in mental retardation. American Journal on Mental Retardation, 105, 159-228.
go back to reference Stoll, J., Bruinsma, W., & Konijn, C. (2003). Nieuwe cliënten voor Bureau Jeugdzorg? Jeugdigen met meervoudige problemen waaronder een lichte verstandelijke beperking en instrumenten voor herkenning en signalering. Utrecht: nizw. Stoll, J., Bruinsma, W., & Konijn, C. (2003). Nieuwe cliënten voor Bureau Jeugdzorg? Jeugdigen met meervoudige problemen waaronder een lichte verstandelijke beperking en instrumenten voor herkenning en signalering. Utrecht: nizw.
go back to reference Szymanski, L., & King, B. H. (1999). Summary of the Practice Parameters for the Assessment and Treatment of Children, Adolescents, and Adults with Mental Retardation and Comorbid Mental Disorders. American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38, 1606-1610.PubMedCrossRef Szymanski, L., & King, B. H. (1999). Summary of the Practice Parameters for the Assessment and Treatment of Children, Adolescents, and Adults with Mental Retardation and Comorbid Mental Disorders. American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38, 1606-1610.PubMedCrossRef
go back to reference Van der Molen, M. J., Van Luit, J. E. H., Jongmans, M. J., & Van der Molen, M. W. (2007). Het werkgeheugen van jongeren met een lichte verstandelijke beperking. Kind en Adolescent, 28, 135-148.CrossRef Van der Molen, M. J., Van Luit, J. E. H., Jongmans, M. J., & Van der Molen, M. W. (2007). Het werkgeheugen van jongeren met een lichte verstandelijke beperking. Kind en Adolescent, 28, 135-148.CrossRef
go back to reference Van Nieuwenhuijzen, M., Bijman, E. R., Lamberix, I. C. W., Orobio de Castro, B., Vermeer, A., & Matthys, W. (2007). Sociale informatieverwerking van kinderen met lichte verstandelijke beperkingen. Validering van twee meetmethoden. Kind en Adolescent, 28, 149-159.CrossRef Van Nieuwenhuijzen, M., Bijman, E. R., Lamberix, I. C. W., Orobio de Castro, B., Vermeer, A., & Matthys, W. (2007). Sociale informatieverwerking van kinderen met lichte verstandelijke beperkingen. Validering van twee meetmethoden. Kind en Adolescent, 28, 149-159.CrossRef
Metagegevens
Titel
Kinderen en jongeren met een lichte verstandelijke beperking
Inleiding bij het themanummer
Auteurs
Hans M. Koot
Marian J. Jongmans
Huub M. Pijnenburg
Gerda A. Vlieger-Smid
Publicatiedatum
01-09-2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/2007
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03061024

Andere artikelen Uitgave 3/2007

Kind en adolescent 3/2007 Naar de uitgave