Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Kijken naar ontwikkeling

Auteur : Prof. dr. Wim Meeus

Gepubliceerd in: Vallen en opstaan in de adolescentie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

We kunnen de ontwikkeling van jonge mensen op vier manieren beschrijven. Bij de eerste twee manieren gaat het over de ontwikkeling van adolescenten als groep. We kijken dan naar de gemiddelde verandering van een kenmerk, bijvoorbeeld aardig zijn, en naar het ontstaan van stabiele individuele verschillen. Door naar de gemiddelde verandering te kijken kunnen we de richting van de ontwikkeling vaststellen. Als jongeren met de leeftijd gemiddeld aardiger worden, betekent dat dat aardig-zijn een ontwikkelingsnorm is. Bij het ontstaan van individuele verschillen gaan we na of iemand stabiel tot de meer aardige of minder aardige adolescenten in de groep gaat behoren. Omdat ontwikkeling op groepsniveau niet per se iets zegt over de individuele ontwikkeling beschrijf ik twee manieren om de ontwikkeling van individuen te bestuderen: onderzoek naar profielstabiliteit en naar ontwikkelingsketens. Met profielstabiliteit kunnen we bijvoorbeeld voor elk individu nagaan of hij/zij met het ouder worden een meer georganiseerde persoonlijkheid krijgt. Met ontwikkelingsketens kunnen we voor elk individu een ontwikkelingstype vaststellen en nagaan hoe mensen in de adolescentie van type veranderen. Dit boek gaat over de ontwikkeling van adolescenten. De eerste vraag die we moeten beantwoorden als we naar de ontwikkeling kijken, is hoe die ontwikkeling verloopt. We moeten de ontwikkeling beschrijven.
Voetnoten
1
Een meer statistische inleiding in deze beschrijvingsmodellen is te vinden in Meeus [4, 5].
 
Literatuur
1.
go back to reference Baltes, P. (1987). Theoretical propositions of life-span developmental psychology: On the dynamics between growth and decline. Developmental Psychology, 23, 611–626.CrossRef Baltes, P. (1987). Theoretical propositions of life-span developmental psychology: On the dynamics between growth and decline. Developmental Psychology, 23, 611–626.CrossRef
2.
go back to reference Kaplan, D. (2008). An overview of Markov chain methods for the study of stage-sequential developmental processes. Developmental Psychology, 44, 457–467.CrossRef Kaplan, D. (2008). An overview of Markov chain methods for the study of stage-sequential developmental processes. Developmental Psychology, 44, 457–467.CrossRef
3.
go back to reference Klimstra, T. A., Hale, W. W., Raaijmakers, Q. A. W., Branje, S. J. T., & Meeus, W. (2009). Maturation of personality in adolescence. Journal of Personality and Social Psychology, 96, 898–912. Klimstra, T. A., Hale, W. W., Raaijmakers, Q. A. W., Branje, S. J. T., & Meeus, W. (2009). Maturation of personality in adolescence. Journal of Personality and Social Psychology, 96, 898–912.
4.
go back to reference Meeus, W. (2016). Adolescent psychosocial development: A review of longitudinal models and research. Developmental Psychology, 52, 1969–1993.CrossRef Meeus, W. (2016). Adolescent psychosocial development: A review of longitudinal models and research. Developmental Psychology, 52, 1969–1993.CrossRef
5.
go back to reference Meeus, W. (2019). Adolescent development: Longitudinal research into the self, personal relationships and psychopathology. Abingdon, Oxon & New York: Routledge. Meeus, W. (2019). Adolescent development: Longitudinal research into the self, personal relationships and psychopathology. Abingdon, Oxon & New York: Routledge.
6.
go back to reference Meeus, W., Van de Schoot, R., Keijsers, L., Schwartz, S. J., & Branje, S. (2010). On the progression and stability of adolescent identity formation: A five-wave longitudinal study in early-to-middle and middle-to-late adolescence. Child Development, 81, 1565–1581. Meeus, W., Van de Schoot, R., Keijsers, L., Schwartz, S. J., & Branje, S. (2010). On the progression and stability of adolescent identity formation: A five-wave longitudinal study in early-to-middle and middle-to-late adolescence. Child Development, 81, 1565–1581.
7.
go back to reference Van Delden, M., Meeus, W., & Branje, S. (2017). Adolescent substance use trajectories in relation to internalizing problems in young adulthood: The role of friendship quality. Manuscript submitted for publication. Van Delden, M., Meeus, W., & Branje, S. (2017). Adolescent substance use trajectories in relation to internalizing problems in young adulthood: The role of friendship quality. Manuscript submitted for publication.
Metagegevens
Titel
Kijken naar ontwikkeling
Auteur
Prof. dr. Wim Meeus
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2362-3_2