Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Neuropraxis 6/2015

25-11-2015 | Artikel

Kauwgom toestaan tijdens de les? Geen argumenten voor!

Auteurs: Julie M.H. Schoevers, Joppe Wouts, Hein Woutman, Iris E.C. Sommer

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 6/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Er zijn publicaties die suggereren dat kauwgom kauwen een positief effect zou kunnen hebben op aandacht en concentratie. Door het toestaan van kauwgom tijdens proefwerken zouden leerlingen van middelbare scholen misschien hogere cijfers kunnen halen. Eerdere studies gebruikten echter kleine steekproeven en de resultaten waren niet eenduidig. Om het gebruik van kauwgom goed uit te zoeken, randomiseerden wij een grote groep middelbare scholieren naar kauwgom/geen kauwgom kauwen tijdens het maken van proefwerken. 378 havo/vwo-leerlingen werden gerandomiseerd in twee groepen van gelijke grootte. Vlak voor een toets kreeg de ene groep kauwgom, de andere groep niet. De toetsresultaten tussen deze groepen werden per klas met elkaar vergeleken. Ook werden effecten van kauwgom kauwen bestudeerd op het resultaat van proefwerken in alfa- en bètavakken en bij jongens en meisjes.
Er bleek geen significant verschil in score te zijn tussen de groepen met en zonder kauwgom, op proefwerken van verschillende vakken. Er werd eveneens geen effect van kauwgom kauwen gevonden op toetsresultaten, noch in bèta-, noch in alfavakken. Wanneer de leerlingen naar geslacht werden onderverdeeld, bleek er een significant negatief effect te zijn van kauwgom kauwen op de toets resultaten van de meisjes (n = 90), maar niet op die van de jongens (n = 64). De overall conclusie is dat er geen effect werd gevonden van kauwgom kauwen op de toetsprestaties. Er lijkt daarom geen reden om schoolbeleid ten aanzien van kauwgom tijdens het maken van een proefwerk aan te passen.
Literatuur
2.
go back to reference Borenstein M, Hedges L, Higgins J, Rothstein H. Comprehensive meta-analysis version 2. Englewood: Biostat; 2005. p. 104. Borenstein M, Hedges L, Higgins J, Rothstein H. Comprehensive meta-analysis version 2. Englewood: Biostat; 2005. p. 104.
5.
go back to reference Wilkinson L, Scholey A, Wesnes K. Chewing gum selectively improves aspects of memory in healthy volunteers. Appetite. 2002;38(3):235–6. (Erratum in: Appetite. 2003;40(3):373).CrossRefPubMed Wilkinson L, Scholey A, Wesnes K. Chewing gum selectively improves aspects of memory in healthy volunteers. Appetite. 2002;38(3):235–6. (Erratum in: Appetite. 2003;40(3):373).CrossRefPubMed
6.
go back to reference Johnson AJ, Jenks R, Miles C, Albert M, Cox M. Chewing gum moderates multi-task induced shifts in stress, mood, and alertness. A re-examination. Appetite. 2011;56(2):408–11.CrossRefPubMed Johnson AJ, Jenks R, Miles C, Albert M, Cox M. Chewing gum moderates multi-task induced shifts in stress, mood, and alertness. A re-examination. Appetite. 2011;56(2):408–11.CrossRefPubMed
7.
go back to reference Johnston CA, Tyler C, Stansberry SA, Moreno JP, Foreyt JP. Brief report: gum chewing affects standardized math scores in adolescents. J Adolesc. 2012;35(2):455–9.CrossRefPubMed Johnston CA, Tyler C, Stansberry SA, Moreno JP, Foreyt JP. Brief report: gum chewing affects standardized math scores in adolescents. J Adolesc. 2012;35(2):455–9.CrossRefPubMed
8.
go back to reference Hirano Y, Obata T, Takahashi H, et al. Effects of chewing on cognitive processing speed. Brain Cogn. 2013;81(3):376–813.CrossRefPubMed Hirano Y, Obata T, Takahashi H, et al. Effects of chewing on cognitive processing speed. Brain Cogn. 2013;81(3):376–813.CrossRefPubMed
9.
go back to reference Gray G, Miles C, Wilson N, Jenks R, Cox M, Johnson AJ. The contrasting physiological and subjective effects of chewing gum on social stress. Appetite. 2012;58(2):554–8.CrossRefPubMed Gray G, Miles C, Wilson N, Jenks R, Cox M, Johnson AJ. The contrasting physiological and subjective effects of chewing gum on social stress. Appetite. 2012;58(2):554–8.CrossRefPubMed
10.
go back to reference Onyper SV, Carr TL, Farrar JS, Floyd BR. Cognitive advantages of chewing gum. Now you see them, now you don’t. Appetite. 2011;57(2):321–8.CrossRefPubMed Onyper SV, Carr TL, Farrar JS, Floyd BR. Cognitive advantages of chewing gum. Now you see them, now you don’t. Appetite. 2011;57(2):321–8.CrossRefPubMed
11.
go back to reference Tucha L, Simpson W, Evans L, et al. Detrimental effects of gum chewing on vigilance in children with attention deficit hyperactivity disorder. Appetite. 2010;55(3):679–84.CrossRefPubMed Tucha L, Simpson W, Evans L, et al. Detrimental effects of gum chewing on vigilance in children with attention deficit hyperactivity disorder. Appetite. 2010;55(3):679–84.CrossRefPubMed
12.
go back to reference Nader IW, Gittler G, Waldherr K, Pietschnig J. Chew on this: No support for facilitating effects of gum on spatial task performance. Arch Oral Biol. 2010;55(9):712–7.CrossRefPubMed Nader IW, Gittler G, Waldherr K, Pietschnig J. Chew on this: No support for facilitating effects of gum on spatial task performance. Arch Oral Biol. 2010;55(9):712–7.CrossRefPubMed
13.
go back to reference Smith A. Effects of chewing gum on cognitive function, mood and physiology in stressed and non-stressed volunteers. Nutr Neurosci. 2010;13(1):7–16.CrossRefPubMed Smith A. Effects of chewing gum on cognitive function, mood and physiology in stressed and non-stressed volunteers. Nutr Neurosci. 2010;13(1):7–16.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
Kauwgom toestaan tijdens de les? Geen argumenten voor!
Auteurs
Julie M.H. Schoevers
Joppe Wouts
Hein Woutman
Iris E.C. Sommer
Publicatiedatum
25-11-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 6/2015
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/s12474-015-0106-z

Andere artikelen Uitgave 6/2015

Neuropraxis 6/2015 Naar de uitgave

Woorden vooraf

Woorden vooraf