Skip to main content
Top

2013 | OriginalPaper | Hoofdstuk

17 Kabinetten-Balkenende IV en -Rutte

Auteur : J.M. Boot

Gepubliceerd in: De Nederlandse gezondheidszorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit laatste hoofdstuk beschrijft het recente volksgezondheidsbeleid. Het is de periode van de kabinetten-Balkenende IV en -Rutte, dus de beleidsontwikkeling tot in 2012 toen het kabinet-Rutte demissionair werd en eind van dat jaar opgevolgd werd door het kabinet-Rutte II (zie paragraaf 17.5). Het is de periode van invoering van de marktwerking in de gezondheidszorg. Dit
Voetnoten
1
Zie voor een vergelijking van het hervormingsbeleid van staatssecretaris Simons met het hervormingsbeleid van minister Hoogervorst, de zogenaamde mislukking tegenover het succes: Grinten, T.E.D. van der, Zorgen om beleid; over blijvende afhankelijkheden en veranderende bestuurlijke verhoudingen in de gezondheidszorg. Afscheidsrede, Erasmus Universiteit Rotterdam/Erasmus MC, 2006.
 
2
Plan van Aanpak VWS: samen zorgen voor beter, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Den Haag, 2007. Zie ook: Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, Briefadvies; de strategische beleidsagenda zorg 2007 – 2010, Den Haag, 2007. In dit Briefadvies wordt de inzet van VWS in adviserende zin inhoudelijk gespecificeerd: concurrentie op kwaliteit; voorrang aan preventie, ketenzorg, eerste lijn; langdurige zorg grondig veranderen; financiële balans collectief - individueel opnieuw instellen.
 
3
Ouderenbeleid in het perspectief van de vergrijzing, Ministerie van VWS, Den Haag, 2005. Zie ook: Lang zullen we leven; rapport Themacommissie Ouderenbeleid, kamerstuk 29 549, nr. 5, vergaderjaar 2005-2006.
 
4
Bussemaker, J., Actualisatie van het ouderenbeleid, brief d.d. 17-10-2007 (DMO-CB-U-2763737), Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, 2007.
 
5
Gezond zijn, gezond blijven; een visie op gezondheid en preventie, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Den Haag, 2007.
 
6
Bussemaker, J., Yes, we care; toespraak, Congres ‘Yes we care’, Bussum, 5-6-2009.
 
7
Schippers, E.I., Beleidsdoelstellingen op het gebied van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, brief d.d. 26 januari 2011, Tweede Kamer, vergaderjaar 2010-2011, 36 620, nr. 1, p. 5-6.
 
8
Zie hiervoor: Hamilton, G.J.A., ‘Totstandkoming en invoering van de zorgverzekeringswet’, in: Zorg & Financiering, 2006, nr. 1, p. 20-24. Zie verder: Hermans, B., Zorgverzekeringswet; tekst en toelichting, Sdu Uitgevers, Den Haag, 2007. Zie voor een economische uiteenzetting van de rol van zorgverzekeringen in (het beleid van) de gezondheidszorg: Ven, W. van der, ‘De rol van zorgverzekeringen’, in: Schut, E. en F. Rutten (red.), Economie van de gezondheidszorg, Elsevier gezondheidszorg, Maarssen, 2009 (derde, geheel herziene druk), p.129-176. Zie voor evaluaties: Ven, W.P.M.M. van de, e.a., Evaluatie Zorgverzekeringswet en Wet op de zorgtoeslag, ZonMw, Den Haag, 2009; Groot, G.R.J. de, ‘De schuivende panelen van de zorgverzekering’, in: Stelsel onder stress, preadvies uitgebracht voor de Vereniging voor Gezondheidsrecht, Sdu Uitgevers, Den Haag, 2011, p. 137-231. Zie ook: Most, J.M. van der, ‘De gezondheid van de zorgverzekering; een evaluatie van de Zorgverzekeringswet’, in: Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, 2010, p. 426-443.
 
9
Donker, M.A. en M. Verkooijen, ‘Hoe geven zorgverzekeraars invulling aan hun zorgplicht’, in: Zorg & Financiering, 2007, nr. 10, p. 17-22.
 
10
Wet van 16 juni 2005, houdende regels inzake de aanspraak op een financiële tegemoetkoming in de premie van een zorgverzekering vanwege een laag inkomen (Wet op de Zorgtoeslag), gewijzigd bij Wet van 6 oktober 2005.
 
11
Wet van 20 oktober 2005 tot vereenvoudiging van het stelsel van overheidsbemoeienis met het aanbod van zorginstellingen (Wet Toelating Zorginstellingen). Zie voor de wettelijke ontwikkeling van het bouwregime in de zorg (aanbodregulering), van het ontstaan van de Wet Ziekenhuisvoorzieningen (WZV) tot aan de Wet Toelating Zorginstellingen (WTZI, 2005): Scheerder, R.L.J.M., ‘Bouwen in de zorg: tussen sturen en loslaten’, in: Zorg & Financiering, 2004, nr. 8, p. 12-31.
 
12
Dorp, W.G. van, ‘Instellingen onder de WTZI’, in: Zorg & Financiering, 2006, nr. 6, p. 12-18.
 
13
Scheerder, R.L.J.M., ‘De overheid en het vastgoed in de zorg; de liberalisering van het bouwregime’, in: Zorg & Financiering, 2007, nr. 9a, p. 11-19.
 
14
Zie voor de functie en beoogde inzet van WTZI in het zorgstelsel: Hoogervorst, H. en J. Bussemaker, Beleidsvisie Wet toelating zorginstellingen (WTZI), behorend bij Wet toelating zorginstellingen (27.659), Ministerie van VWS, Den Haag, 2005. Zie ook: Hermans, B. en A. Windhorst, Wet toelating zorginstellingen; tekst en toelichting, Sdu Uitgevers, Den Haag, 2007.
 
15
Zie voor de historische aanloop naar de Zorgverzekeringswet ook: Hamilton, G.J.A., ‘Totstandkoming en invoering van de zorgverzekeringswet’, a.w., p. 14-18.
 
16
Wet van 7 juli 2006, houdende regels inzake marktordening, doelmatigheid en beheerste kostenontwikkeling op het gebied van de gezondheidszorg (Wet marktordening gezondheidszorg). Zie hierover: Scheerder, R.L.J.M. ‘De wet marktordening gezondheidszorg’, in: Zorg & Financiering, 2006, nr. 2, p. 25-35. Zie voor een evaluatie: Friele, R.D. (red.), Evaluatie Wet marktordening gezondheidszorg, ZonMw, Den Haag, 2009.
 
17
Zie hierover: Hermans, B. en R.N. van Donk, Overeenkomstenstelsel zorg, Bohn, Stafleu Van Loghum, Houten, 2007.
 
18
Met eigen betalingen is de verdeling van de kosten in de gezondheidszorg aan de orde. Zie voor een overzicht van de vele manieren daarvoor: Scheerder, R.L.J.M., ‘Gezondheidszorg: wie betaalt de rekening?’, in: Zorg & Financiering, 2007, nr.8, p. 9-22.
 
19
Zorgnota, Rijksbegroting 2005, Hoofdstuk XVI, nr. 1, Tweede Kamer, vergaderjaar 2004-2005.
 
20
Zie hiervoor: Kam, F. de, ‘Gezondheidszorg en openbare financiën’, in: Schut, E. en F. Rutten, Economie van de gezondheidszorg, Elsevier gezondheidszorg, Maarssen, 2009 (derde, geheel herziene druk), p. 51-81.
 
21
Scheerder, R.L.J.M., ‘Kostenbeleid 2005’, in: Zorg & Financiering, 2005, nr. 2, p. 8-9.
 
22
Idem, p. 9-10.
 
23
Zie hiervoor: Groenewegen, P.P. en J.J. de Jong, ‘No-claimteruggaaf in ziekenfondsverzekering’, in: Medisch Contact, 59 (2004), p. 981-984; Goudriaan, R., e.a., Evaluatie van de no-claimteruggaveregeling I. Kernrapport van de eerste fase, APE, Den Haag, 2006.
 
24
Uitgavenbeheer in de gezondheidszorg, Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, Den Haag, 2008, p. 46. Zie verder: Bekker, P.J.G.M. en A.J. Bendemaker, ‘Ontwikkeling van de zorguitgaven; kwantitatieve beschrijving bij advies Uitgavenbeheer in de gezondheidszorg’, in: Uitgavenbeheer in de gezondheidszorg, Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, Den Haag, 2008, p. 113-142.
 
25
Uitgavenbeheer in de gezondheidszorg, Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, Den Haag, 2008, p. 47-48.
 
26
In de periode tussen 1995 en 2006 zijn de BKZ-uitgaven door technische wijzigingen met 6,89 miljard verlaagd (bron BKZ-registratie VWS).
 
27
Onderzoek naar de zorguitgaven, TK 2003-2004, nr. 28852, p. 16.
 
28
Financieel beeld zorg 2011, in: Rijksbegroting 2011, Den Haag, 2010. Zie ook:Financieel beeld zorg 2006, in: Rijksbegroting 2006, Den Haag, 2005.
 
29
Uitgavenbeheer in de gezondheidszorg, a.w., p. 26; Eenennaam, F. van en M. Stouten, De toekomst van het Nederlandse zorgstelsel: opties en rollen van zorgverzekeraars, Strategy Centre Nyenrode Business Universiteit, Breukelen, 2007.
 
30
Zie verder: Schut, E. en M. Varkevisser, ‘Marktordening in de gezondheidszorg’, in: Schut, E. en F. Rutten, Economie van de gezondheidszorg, Elsevier gezondheidszorg, Maarssen, 2009 (derde, geheel herziene druk), p. 247-288.
 
31
Zie hiervoor: Sauter, W., Marktwerking in de zorg; toezicht: met oog op de consument. Oratie, Universiteit van Tilburg, 2009.
 
32
Brief van de minister en staatsecretaris van Volksgezondheid en Sport d.d. 2 juli 2009 (26 689), vergaderjaar 2008-2009, nr. 268, Ministerie van VWS, Den Haag, 2009.
 
33
Hermans, H.E.G.M., ‘Van regulering naar vrije tarieven bij fysiotherapeuten en orthodontisten’, in: Zorg & Financiering, 2009, nr. 7, p. 12-22.
 
34
Uitgavenbeheer in de gezondheidszorg, Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, Den Haag, 2008, p. 57-58. Zie ook: Douven, R.C.M.H. en F.T. Schut (2006), ‘Premieconcurrentie tussen zorgverzekeraars’, Economisch Statistische Berichten, 2006, 16 juni, 272-275.
 
35
Zie hiervoor: Beschrijving van het risicovereveningssysteem van de Zorgverzekeringswet, Ministerie van VWS, Den Haag, augustus 2007.
 
36
Uitgavenbeheer in de gezondheidszorg, a.w., p. 58-59.
 
37
Zie over collectiviteiten in het kader van de stelselwijziging: Schut, F.T., ‘Collectieve zorgverzekeringen: opkomst, kenmerken en betekenis’, in: Zorg & Financiering, 2007, nr. 6, p. 10-21. Zie ook: Ruth, L.M. van, J.D. de Jong en P.P. Groenewegen, De rol van collectiviteiten in het nieuwe zorgstelsel; keuzes, verloop en uitkomsten van de onderhandelingen over de collectieve zorgverzekering voor 2006 en 2007, NIVEL, Utrecht, 2007.
 
38
Nederlandse Bank, Het nieuwe zorgstelsel: een positieve tussenstand, in: Kwartaalbericht, maart 2007, p. 45-48.
 
39
Donker, ‘De eerste ervaringen met het nieuwe zorgstelsel’, in: Zorg & Financiering, 2007, nr. 4, p. 11-12.
 
40
Laske-Aldershof, T. en F.T. Schut, Monitor verzekerdenmobiliteit. Onderzoek in opdracht van het Ministerie van VWS, Erasmus Universiteit Rotterdam, 2005.
 
41
Nederlandse Bank, a.w.
 
42
Zie ook: Schut, E., ‘Marktwerking in de zorg één jaar later’, in: ESB, december 2006, p. 20-24.
 
43
Nederlandse Bank, a.w., p. 48. Zie ook: Schut, E., a.w., p. 22-24.
 
44
Uitgavenbeheer in de gezondheidszorg, a.w., p. 58. Zie over de rol van zorgverzekeraars in de ontwikkeling van marktwerking: Eenennaam, F. van en M. Stouten, De toekomst van het Nederlandse zorgstelsel: opties en rollen van zorgverzekeraars, Strategy Centre Nyenrode Business Universiteit, Breukelen, 2007.
 
45
Kam, F. de, ‘Gezondheidszorg en openbare financiën’, in: Schut, E. en F. Rutten, Economie van de gezondheidszorg, Elsevier gezondheidszorg, Maarssen, 2009 (derde, geheel herziene druk), p. 47-48; Schut, E. en M. Varkevisser, ‘Marktordening in de gezondheidszorg’, in: Schut, E. en F. Rutten, Economie van de gezondheidszorg, Elsevier gezondheidszorg, Maarssen, 2009 (derde, geheel herziene druk), p. 287-288; Pomp, M., ‘Toch maar verder met marktwerking in de zorg’, in: NRC, 10-03-2008.
 
46
Uitgavenbeheer in de gezondheidszorg, a.w., p. 58.
 
47
Brief van de minister en staatsecretaris van Volksgezondheid en Sport d.d. 2 juli 2009 (26 689), vergaderjaar 2008-2009, nr. 268, Ministerie van VWS, Den Haag, 2009.
 
48
Snijders, E., M. Nuyten en E. Dantuma, ‘Inkomsten zorgverzekeraars in beweging; rendement onder druk’, in: Zorg & Financiering, 2009, nr. 9, p. 25.
 
49
Toekomst AWBZ, CvZ, Diemen, 2004.
 
50
Zorg en participatie gegarandeerd; een uitwerking van het rapport toekomst AWBZ, CVZ, Diemen, 2005.
 
51
Mensen met een beperking in Nederland; de AWBZ in perspectief, Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, Zoetermeer, 2006. Zie ook: Zorgverzekeraars Nederland (ZN), Chronische zorg verzekerd: bouwstenen van een houdbaar stelsel van langdurige verzorging, Zeist, juni 2005.
 
52
Eindrapportage van de werkgroep Organisatie romp AWBZ, interdepartementaal beleidsonderzoek, 2004-2005, nr. 4, Den Haag, 2006, p. 8.
 
53
Idem, p. 9.
 
54
Toekomst AWBZ, brief van de staatssecretaris van Volksgezondheid, (30 597, nr. 1), Ministerie van VWS, Den Haag, 9 juni 2006, p. 5-6.
 
55
Zie hiervoor: Op weg naar een bestendig stelsel van zorg en maatschappelijke ondersteuning, Ministerie van VWS, Den Haag, 2004.
 
56
Toekomst AWBZ, brief van de staatssecretaris van Volksgezondheid (30 597, nr. 3), Ministerie van VWS, Den Haag, 12 december 2006.
 
57
Idem, p. 2-6.
 
58
Klink, A. en J. Bussemaker, Samen zorgen voor beter; proloog VWS-beleid 2007-2010 (DBO/ADV-2761821), Ministerie van VWS, Den Haag, 2007, p. 3.
 
59
Adviesaanvraag toekomst van de AWBZ, brief aan de voorzitter van de Sociaal Economische Raad (Z/M-2769917), Ministerie van VWS, Den Haag, 2007, p. 3.
 
60
Idem, p. 3.
 
61
Zie hierover: Rinnooy Kan, A., Het gesprek met de samenleving. Rede voor het Congres Nederlandse School voor Openbaar Bestuur: 200 dagen na de start van het kabinet-Balkenende IV. Wat hebben de honderd dagen praten met de samenleving opgeleverd nu we weer honderd dagen verder zijn, Sociaal Economische Raad, Den Haag, 1 november 2007.
 
62
Zie hiervoor: Grinten, T.E.D. van der, Zorgen om beleid; over blijvende afhankelijkheden en veranderende bestuurlijke verhoudingen in de gezondheidszorg. Afscheidsrede, Erasmus Universiteit Rotterdam/Erasmus MC, 2006, p. 12-16.
 
63
Langdurige zorg verzekerd; over de toekomst van de AWBZ, Samenvatting, Sociaal Economische Raad, Den Haag, 2008, p. 10-14.
 
64
Naar een toekomstbestendige AWBZ; een christendemocratische visie op de langdurige zorg, Wetenschappelijk Instituut voor het CDA, Den Haag, 2008, p. 46.
 
65
Idem, p. 9.
 
66
Bussemaker, J., Zeker van zorg, nu en straks, brief d.d. 13 juni 2008 (DLZ/KZ-2856771), Ministerie van VWS, Den Haag, 2008, p. 8-9; Kabinet garandeert langdurige zorg voor meest kwetsbaren, Persbericht 13-06-2008, Ministerie van VWS, Den Haag, 2008. Zie verder: Scheerder, R.J.L.M., ‘De toekomst van de AWBZ’, in: Zorg & Financiering, 2008, nr. 8, p. 17-22.
 
67
Scheerder, R.J.L.M., ‘De toekomst van de AWBZ’, in: Zorg & Financiering, 2008, nr. 8, p. 17.
 
68
Idem.
 
69
Idem, p. 22-23.
 
70
Idem, p. 23.
 
71
Idem, p. 25.
 
72
Bussemaker, J., Nadere uitwerking toekomst van de AWBZ, brief d.d. 12 juni 2009 ( DLZ/CB-U-2912189), Ministerie van VWS, Den Haag, 2009, p. 19. Zie ook: Schut, E. en W.P.P.M. van de Ven, Uitvoering AWBZ door zorgverzekeraars onverstandig, in: ESB, 95 (2010), 4591, 20 augustus 2010, p. 486-498.
 
73
Idem, p. 19-22.
 
74
Idem, p. 22.
 
75
De AWBZ in 2012; op weg naar de uitvoering van de AWBZ voor eigen verzekerden, Zorgverzekeraars Nederland, Zeist, september 2009, p. 8.
 
76
Toekomst AWBZ, brief van de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (30597, nr. 128), Ministerie van VWS, Den Haag, 21 december 2009.
 
77
Klink. A, Go/no-go besluit uitvoering AWBZ door zorgverzekeraars, brief d.d. 24 maart 2010 (Z/VU-2994253), Ministerie van VWS, Den Haag, 2010.
 
78
Zie voor theorie en praktijk van de stelselwijziging: Sijmons, J.G., ‘De cure: transitie en onbalans’, in: Stelsel onder stress, preadvies uitgebracht voor de Vereniging voor Gezondheidsrecht, Sdu Uitgevers, Den Haag, 2011, p. 19-87.
 
79
Klink, A., Ontwerpbesluit houdende wijziging van het Besluit zorgverzekering, het Besluit uitbreiding en beperking werkingssfeer WMG, het Besluit zorgaanspraken AWBZ, het Zorgindicatiebesluit en het Bijdragebesluit zorg in verband met diverse maatregelen 2011, brief d.d. 21 juni 2010 (FEZ-U-300693), Ministerie van VWS, 2010.
 
80
Klink, A., Overzicht maatregelen zorg, brief d.d. 28 juni 2010 (FEZ-U-3010702), Ministerie van VWS, 2010. Zie voor het instrument van eigen bijdragen als compensatie van BKZ-overschrijdingen: Oortwijn, W., e.a., Evaluatie naar het verlicht eigen risico, eindrapport, Ecorys/Berenschot, Rotterdam, 25 mei 2011; Centraal Planbureau, Gedragseffect van eigen betalingen in de ZVW, notitie, Den Haag, 25 april 2008.
 
81
Kam, F. de, ‘Gezondheidszorg en openbare financiën’, in: Schut, E. en F. Rutten (red.), Economie van de gezondheidszorg, Elsevier gezondheidszorg, Maarssen, 2009 (derde, geheel herziene druk), p. 72-73, tabel 3.​4.
 
82
Factsheet evaluatie Zorgverzekering 2006-2012; trends en ontwikkelingen in de zorg bekeken, Zorgkiezer.nl, 15 november 2011.
 
83
Zie bijvoorbeeld: Maassen van den Brink, H., ‘Voortijdig einde maatstafconcurrentie ziekenhuizen’, column, in: ESB, 18 april 2008, p. 239; Pomp, M., ‘Toch maar verder met marktwerking in de zorg’, opinie, in: NRC, 10 maart 2008, p. 6.
 
84
Kam, F. de, ‘Gezondheidszorg en openbare gezondheidszorg”, in: Schut, E. en F. Rutten, Economie van de gezondheidszorg, a.w., p. 56-58.
 
85
Zie hierover: Pomp, M. en S. Vujié, Rising health spending, new medical technology and the Baumol effect, CPB discussionpaper 115, Centraal Planbureau, december 2008. Zie ook: Jong, J. de, ‘Decompositie van de zorguitgaven, 1972-2010’, CPB Achtergronddocument bij: CPB Policy Brief 2011/11, Centraal Planbureau, Den Haag, februari 2012.
 
86
Jeurissen, P.P.T. en P. Vos: ‘Gezondheidszorg’, in: Jaarboek Overheidsfinanciën 2009, Wim Drees Stichting, Den Haag, 2009, p. 75.
 
87
Canoy, M., Marktwerking in de zorg: ondernemende zorg of zorgende ondernemers, oratie, Universiteit van Tilburg, 2009, p. 8.
 
88
Eenennaam, F. van en M. Stouten, De toekomst van het Nederlandse zorgstelsel: opties en rollen van zorgverzekeraars, Strategy Centre Nyenrode Business Universiteit, Breukelen, 2007, p. 19-27.
 
89
Nederlandse Zorgautoriteit, (In) het belang van de consument, visiedocument, Utrecht, november 2007.
 
90
Sauter, W., Marktwerking in de zorg; toezicht: met oog op de consument, oratie, Universiteit van Tilburg, 2009, p. 28.
 
91
Idem, p. 26-27.
 
92
Canoy, M., Marktwerking in de zorg: ondernemende zorg of zorgende ondernemers, a.w., p. 7-8.
 
93
Groot, W. en H. Maassen van den Brink, ‘Gezondheidszorg’, in: Jaarboek Overheidsfinanciën 2009, Wim Drees Stichting, Den Haag, 2009, p. 79-80.
 
94
Zie voor een kritisch commentaar op de liberalisering van de tandartsenzorg in het perspectief van het staande beleid van marktwerking: Scheerder, R.L.J.M., ‘Wat mij opvalt … Tandartsen’, in: Zorg & Financiering, 2012, nr. 3, p. 1.
 
95
Schippers, E.I., Beleidsdoelstellingen op het gebied van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, brief d.d. 26 januari 2011, Tweede Kamer, vergaderjaar 2010-2011, 36 620, nr. 1, p. 5-6.
 
96
Canoy, M., e.a., ‘Zorgkosten onder controle?’, in: Jaarboek Overheidsfinanciën 2011, Wim Drees Stichting, Den Haag, 2011, p. 89.
 
97
Schippers, E.I., Zorg die loont, brief d.d. 14 maart 2011 (CZ-IPZ3056686), Ministerie van VWS, Den Haag, 2011; Canoy, M., e.a., ‘Zorgkosten onder controle?’, a.w., p. 91-101.
 
98
Zie hiervoor, Bolle, H., ‘De praktijk in plaats van ideologie en modellen; de organisatie van de acute zorg onder de loep’, in: Zorg & Financiering, 2011, nr. 2, p. 9-14.
 
99
Schippers, E.I, Risicoverevening, brief d.d. 5 september 2011 (Z/F-3078899), Ministerie van VWS, Den Haag, 2011; Beschrijving van het risicovereveningssysteem van de Zorgverzekeringswet, Ministerie van VWS, Den Haag, 2007.
 
100
Zie hierover: Boone, J. en R. Douven, ‘Macrorisico en efficiëntie van zorgverzekeraars’, in: Economisch Statistische Berichten, 95, 4578, 5 februari 2010. Zie ook: Halbersma, R. en M. Mikkers, ‘Afschaffing macronacalculatie voor zorgverzekeraars verlaagt doelmatigheidsprikkels, in: VGE Bulletin, maart 2010, p. 13-18; Besseling, P. en W. Elsenburg, ‘Kosten afschaffing macronacalculatie beperkt’, in: VGE Bulletin, 2 juni 2011.
 
101
Companje, K.P., Commercie in de zorg: Nederlandse koudwatervrees, Kenniscentrum Historie Zorgverzekeraars, 12 augustus 2009, www.​kenniscentrumhis​toriezorgverzeke​raars.​nl. Zie ook: Jeurissen, P.P.T., ‘Ziekenhuizen met een winstoogmerk: een vergelijkende en longitudinale studie in vier westerse landen’, in: Zorg & Financiering, 2012, nr. 2, p. 9-14.
 
102
Klink, A. en J. Bussemaker, Ruimte en rekenschap voor zorg en ondersteuning, brief d.d. 9 juli 2009 (MC-U-2941595), Ministerie van VWS, Den Haag, 2009, p. 32-36.
 
103
Canoy, M., e.a., a.w., p. 99. Zie hierover: Plomp, E., Winst in de zorg; juridische aspecten van winstuitkering door zorginstellingen, proefschrift Universiteit van Amsterdam, Sdu Uitgevers, Den Haag, 2011; Plomp, E, ‘Winstuitkering door zorginstellingen’, in: Tijdschrift voor gezondheidsrecht, 33 (2009), nr. 7, p. 517-530.
 
104
Wijziging van de Wet cliëntenrechten zorg en enkele andere wetten om het mogelijk te maken dat aanbieders van medisch-specialistische zorg, mits zij aan een aantal voorwaarden voldoen, winst uitkeren (voorwaarden voor winstuitkering aanbieders medisch-specialistische zorg), voorstel van wet en memorie van toelichting, Tweede Kamer der Staten Generaal, vergaderjaar 2011-2012, 33 168, nr. 2 en nr. 3.
 
105
FNV Vakcentrale, Winstuitkering medisch-specialistische zorg, brief d.d. 10 april 2012 (26.21.04), Amsterdam, 2012. Zie voor de argumentatie van winstuitkering in de medisch-specialistische zorg in de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel (noot 103): Hermans, H.E.G.M., ‘Wetsvoorstel voorwaarden winstuitkering medisch-specialistische zorg’, in: Zorg & Financiering, 2012, nr. 3, p. 10-27.
 
107
Kanne, P., Marktwerking in de publieke sector; marktwerking in de thuiszorg, de postsector en de taxi-branche, TNS NIPO, 26 mei 2010, p. 2.
 
108
Hoofdlijnen bekostiging vrij gevestigd medisch specialisten transitie 2012-2014: afspraken tussen de Orde van Medisch Specialisten, De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen en het Ministerie van VWS, Den Haag, december 2010. Zie voor een uitwerking van dit model: Schippers, E.I., Nadere uitwerking voorhang beheersmodel Medisch Specialisten, Ministerie van VWS, brief d.d. 16 maart 2011 (CZ-IPZ-3056668).
 
109
AIB-WMG: kamerstukken I, 32 393.
 
110
Donk, R.N. van, ‘Wat mij opvalt … ‘, in: Zorg & Financiering, 2012, nr. 1, p. 1.
 
111
Idem.
 
112
Gelpke, M.E. en W.I. Koelewijn, ‘Het wetsvoorstel Wet aanvulling instrumenten bekostiging WMG; over nieuwe beheers- en verdeelmodellen en onverklaarbare inkomensverschillen’, in: Tijdschrift voor Gezondheidsrecht, 35 ( 2011), nr. 5, p. 404.
 
113
Canoy, M., e.a., ‘Zorgkosten onder controle?’, a.w., p. 101.
 
114
Idem.
 
115
Zie hierover: Groenenboom, G.K.C., ‘Marktwerking met een budgettair kader: toch voordelig!; ziekenhuisbekostiging tussen vrije markt en overheidsregulering’, in: Zorg & Financiering, 2007, nr. 9a, p. 3-10.
 
116
Ouderenbeleid in het perspectief van de vergrijzing, Ministerie van VWS, Den Haag, 2005.
 
117
Idem, p. 3-4.
 
118
Lang zullen we leven; rapport Themacommissie Ouderenbeleid, kamerstuk 29 549, nr. 5, vergaderjaar 2005-2006.
 
119
Idem, p. 9.
 
120
Idem, p. 12; Van alle leeftijden, Sociaal Economische Raad, Den Haag, 2005, p. 7-8.
 
121
Ouderenbeleid in het perspectief van de vergrijzing, a.w., p. 4.
 
122
Idem, p. 6.
 
123
Idem, p. 35.
 
124
Idem, p. 36.
 
125
Bussemaker, J., Actualisatie van het ouderenbeleid, brief d.d. 17-10-2007 (DMO-CB-U-2763737), Ministerie van VWS, 2007.
 
126
Lang zullen we leven; rapport Themacommissie Ouderenbeleid, a.w., p. 16.
 
127
Bussemaker, J., Actualisatie van het ouderenbeleid, a.w., p. 4.
 
128
Zie hiervoor: Langdurige zorg verzekerd: over de toekomst van de AWBZ, Sociaal Economische Raad, Den Haag, 2008; Klink, A. en J. Bussemaker, Arbeidsmarktbeleid en opleidingen zorgsector, Tweede Kamer, vergaderjaar 2007-2008, 29 282, nr. 46, Den Haag, 2007.
 
129
Bussemaker, J., Zorg voor ouderen: om de kwaliteit van het bestaan, brief DLZ/KZ-2771018, Ministerie van VWS, Den Haag, 2007, p. 1-2.
 
130
Zie ook: Beter (t)huis in de buurt; actieplan Samenwerken aan wonen, welzijn en zorg 2007–2011 van de minister voor Wonen, Wijken en Integratie en de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Ministeries van VROM/Wonen, Wijken en Integratie en VWS, Den Haag, december 2007.
 
131
Idem, p. 2-7.
 
132
AWBZ: naar eenvoud van uitvoering; actieplan voor vermindering regeldruk, bureaucratie en administratieve lasten in de AWBZ, Ministerie van VWS, Den Haag, 2007, p. 5.
 
133
Idem, p. 7.
 
134
Idem, p. 14.
 
135
Per 2009 is ook een ernstig psychosociaal probleem als grondslag voor AWBZ-zorg komen te vervallen. Er is nu een diagnose nodig binnen een van de andere grondslagen om in aanmerking te kunnen komen voor AWBZ-zorg: een somatische of psychogeriatrische aandoening of beperking, een psychiatrische aandoening, of een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke handicap.
 
136
TransitieBureau begeleiding in de WMO, Begrippenboek begeleiding in de AWBZ, Ministerie van VWS, december 2011.
 
137
Campen, C. van (red.), Grijswaarden; monitor ouderenbeleid 2008, Sociaal en Cultureel Planbureau, Den Haag, 2008.
 
138
Idem, p. 113.
 
139
Idem, p. 17.
 
140
Idem, p. 115.
 
141
Klerk, M. de, R. Gilsing en J. Timmermans (red.), Op weg met de WMO; evaluatie van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2007-2009, Sociaal en Cultureel Planbureau, Den Haag, 2010.
 
142
Idem in journalistieke samenvatting, p. 7.
 
143
Idem.
 
144
Bussemaker, J., Nadere uitwerking toekomst van de AWBZ, brief d.d. 12 juni 2009 ( DLZ/CB-U-2912189), Ministerie van VWS, Den Haag, 2009, p. 1-2.
 
145
Bussemaker, J., Derde voortgangsrapportage WMO, brief d.d. 2 juni 2008 (DMO/WMO-2849535), Ministerie van VWS, Den Haag, 2008, p. 3-4.
 
146
Adviesaanvraag toekomst van de AWBZ, brief aan de voorzitter van de Sociaal Economische Raad (Z/M-2769917), Ministerie van VWS, Den Haag, 2007; Langdurige zorg verzekerd; over de toekomst van de AWBZ, Sociaal Economische Raad, Den Haag, 2008.
 
147
Zie hiervoor: Toekomst AWBZ, brief van de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (30597, nr. 128), Ministerie van VWS, Den Haag, 21 december 2009.
 
148
Veldhuijzen van Zanten-Hyllner, M.L.L.E., Vertrouwen in de zorg: de beleidsdoelstellingen van de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, brief MEVA/AEB-3048722, Ministerie van VWS, 2011. Zie ook: Veldhuijzen van Zanten-Hyllner, M.L.L.E., Programmabrief langdurige zorg, brief d.d. 1 juni 2011, DLZ/KZ-U-3067294, Ministerie van VWS, Den Haag 2011, p. 1.
 
149
Veldhuijzen van Zanten-Hyllner, M.L.L.E., Vertrouwen in de zorg: de beleidsdoelstellingen van de staatssecretaris van Volksgezondheid, a.w., p. 10.
 
150
Zie hiervoor: Boot, J.M.D., Organisatie van de gezondheidszorg, Van Gorcum, Assen, 2010, p. 170-189. Zie verder: Legemaate, J., Patiëntenrechten in wetgeving en rechtspraak, deelrapport van de Staat van de Gezondheidszorg 2006, Inspectie voor de Gezondheidszorg, Den Haag, 2006.
 
151
Programma Zeven rechten voor de cliënt in de zorg: investeren in de zorgrelatie, brief d.d. 23 mei 2008 (MC-U-2852129), Ministerie van VWS, Den Haag, 2008.
 
152
Zie: Samenvatting Wet cliëntenrechten zorg, brochure, Ministerie van VWS, 23-4-2010.
 
153
Veldhuijzen van Zanten-Hyllner, M.L.L.E., Houtskoolschets Beginselenwet zorginstellingen, brief d.d. 17-1-2011 (MC-U-3040773), Ministerie van VWS, 2011, p. 3.
 
154
‘Meer tijd voor cliënt’; Aanpak Bureaucratie in de langdurige zorg, Ministerie van VWS, Den Haag, mei 2011, p.7. Zie ook: Adviescollege toetsing administratieve lasten (Actal), Advies ‘Zorg voor minder regeldruk’, brief d.d. 26-05-2011 (SvE/MK/PL/054), Den Haag, 2011; Ecorys research and consulting, Chronisch geregel(d); vertrouwen als uitgangspunt voor minder regeldruk voor oudere chronisch zieken en hun zorgprofessionals, Rotterdam, 2010.
 
155
‘Meer tijd voor cliënt’; Aanpak Bureaucratie in de langdurige zorg, a.w., p. 9.
 
156
Zie ook: Veldhuijzen van Zanten-Hyllner, M.L.L.E., Programmabrief langdurige zorg, brief d.d. 1 juni 2011 (DLZ/KZ-U-3067294), Ministerie van VWS, Den Haag 2011, p. 6; Ecorys research and consulting, Chronisch geregel(d); vertrouwen als uitgangspunt voor minder regeldruk voor oudere chronisch zieken en hun zorgprofessionals, a.w.
 
157
‘Meer tijd voor cliënt’; Aanpak Bureaucratie in de langdurige zorg, a.w., p. 10-11.
 
158
Idem, p. 14-17.
 
159
‘Meer tijd voor cliënt’; Aanpak Bureaucratie in de langdurige zorg, a.w., p. 13-14. Zie ook: Veldhuijzen van Zanten-Hyllner, M.L.L.E., Programmabrief langdurige zorg, a.w., p. 9. Zie verder: Veldhuijzen van Zanten-Hyllner, M.L.L.E., Experiment regelarme instellingen, brief d.d. 23 december 2011 (DLZ-KZ-U-3096778), Ministerie van VWS, Den Haag, 2011.
 
160
Veldhuijzen van Zanten-Hyllner, M.L.L.E., Programmabrief langdurige zorg, a.w., hoofdstukken 1, 2 en 3.
 
161
Idem, p. 13-22.
 
162
Idem, p. 13.
 
163
Zie: TransitieBureau begeleiding in de WMO, Begrippenboek begeleiding in de AWBZ, Ministerie van VWS, december 2011.
 
164
Zie voor de visie op, c.q. meerwaarde van uitvoering van de functie begeleiding door de gemeenten in het kader van de WMO: Hoenkamp, J., Van zorg naar participatie; de overgang van de begeleiding naar de WMO, VNG/G32, Den Haag, juni 2011. Zie ook: Veldhuijzen van Zanten-Hyllner, M.L.L.E., Decentralisatie taken naar en groei in de WMO, brief d.d. 23 september 2011 (DMO-3083410), Ministerie van VWS, Den Haag, 2011.
 
165
‘Langdurige zorg’, in: Rapport brede heroverwegingen, deel 12, Ministerie van Financiën, Den Haag, april 2010, p. 13.
 
166
Donk, R. van, ‘Wat mij opvalt … ‘, in: Zorg & Financiering, 2011, nr. 7, p. 1.
 
167
Zie hierover: College voor Zorgverzekeringen, Uitvoeringstoets IQ-maatregel, Diemen, 21 april 2011.
 
168
‘Langdurige zorg’, in: Rapport brede heroverwegingen, deel 12, Ministerie van Financiën, Den Haag, april 2010, p. 13.
 
169
Zie hierover: Schut, E. en W.P.P.M. van de Ven, ‘Uitvoering AWBZ door zorgverzekeraars onverstandig’, in: ESB, 95 (2010), 4591, 20 augustus 2010, p. 486-498.
 
170
Zie hiervoor ook: Veldhuijzen van Zanten-Hyllner, M.L.L.E., Decentralisatie taken naar en groei in de WMO, brief d.d. 23 september 2011 (DMO-3083410), Ministerie van VWS, Den Haag, 2011.
 
171
Schippers, E.I. en M.L.L.E. Veldhuijzen van Zanten-Hyllner, Zorg en ondersteuning in de buurt, brief d.d. 14 oktober 2011 (CZ/EKZ -3086843), Ministerie van VWS, Den Haag, 2011.
 
172
Idem, p. 1-2.
 
173
Idem, p. 2-3.
 
174
Zie hiervoor: Schippers, E.I. en M.L.L.E. Veldhuijzen van Zanten-Hyllner, Zorg en ondersteuning in de buurt, brief d.d. 14 oktober 2011 (CZ/EKZ – 3086843), Ministerie van VWS, Den Haag, 2011, bijlage 1.
 
175
Jager, J.C. de, Voorjaarsnota 2012, brief d.d 25 mei 2012, Ministerie van Financiën, Den Haag, 2012, bijlage 2.
 
176
Jager, J.C. de, Voorjaarsnota 2012, brief d.d 25 mei 2012, Ministerie van Financiën, Den Haag, 2012, bijlage 2.
 
177
Hamilton, G.J.A., ‘Overheidsverantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de zorg?’, in: Zorg & Financiering, 2005, nr. 6, p. 14-19.
 
178
Groot, G.R. J., ‘Competitie, kwaliteit en de verantwoordelijkheid van de zorgverzekeraar’, in: Zorg & Financiering, 2005, nr. 6, p. 11-14.
 
179
Burgerlijk Wetboek 7, artikel 453.
 
180
Legemaate, J., ‘Zorgaanbieder is primair verantwoordelijk’, in: Zorg & Financiering, 2005, nr. 6, p. 20-24.
 
181
Idem, p. 24-25.
 
182
Wijmen, F.C.B. van, ‘Kwaliteitsbeleid en kwaliteitsregulering: een wisselwerking tussen overheidsbeleid en particuliere verantwoordelijkheid in Nederland’, in: Acta Hospitalia, 42 (2002), nr. 1, p. 49-65.
 
183
Jaarbericht 2005, Inspectie voor de Gezondheidszorg, Den Haag, 2006. Zie: TvZ,Tijdschrift voor verpleegkundigen, 2006, nr. 7-8.
 
184
Hoogervorst, H. en C. Ross-van Dorp, Kwaliteit van de zorg: hoog op de agenda, brief MC-2653714, Ministerie van VWS, 2006, p. 1.
 
185
Gezondheidsraad/Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, Vertrouwen in verantwoorde zorg?; effecten van en morele vragen bij het gebruik van prestatie-indicatoren, Centrum voor Ethiek en Gezondheid, Den Haag, 2006, p. 7-11.
 
186
Nederlander heeft nog vertrouwen in gezondheidszorg, maar minder in de toekomst daarvan, in: Zorg & Financiering, 2005, nr. 8, p. 159; Schee, E. van der en D. Delnoij, ‘Dokter geniet nog steeds aanzien: onderzoek consumentenvertrouwen in zorg’, in: ZorgVisie, 35 (2005), nr. 8.
 
187
Bos, M.A.J.M., Kwaliteitsindicatoren ten behoeve van de zorginkoop 2007, Zorgverzekeraars Nederland/ Kenniscentrum DBC, Zeist, 2006.
 
188
Besluit van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 29 april 2009, nr. MC-U-2927498, houdende de instelling van de Regieraad Kwaliteit van Zorg, in: Staatscourant, nr. 88, 14 mei 2009.
 
189
Met het oog op morgen; twee jaar Regieraad Kwaliteit van Zorg, Regieraad Kwaliteit van Zorg, Den Haag, 2010. p. 13-14.
 
190
Richtlijn voor richtlijnen, Regieraad Kwaliteit van Zorg, Den Haag, 2011 (herziene versie).
 
191
Zie hiervoor: Everdingen, J.J. van, J.S. Burgers en W.J.J. Assendelft, Evidence-based richtlijnontwikkeling; e]
Kwaliteit van zorg is natuurlijk veel meer dan richtlijnen en standaarden. In bredere zin lijken zorgverzekeraars vooral op de volgende aspecten te letten wanneer zij zorg inkopen[en leidraad voor de praktijk, Bohn Stafleu Van Loghum, Houten, 2004. Zie ook: Offringa, M., W.J.J. Assendelft en R.J.P.M. Scholten, Inleiding evidence-based medicine; k linisch handelen gebaseerd op bewijsmateriaal, Bohn Stafleu Van Loghum, Houten, 2008 (3e druk).
 
192
Coppen, R. en P.F.M. Verhaak, Indicatoren in de eerstelijns GGZ; een voorstudie naar de informatievoorziening in de eerstelijnszorggebruikers en verzekeraars, NIVEL, Utrecht, 2007, p. 15; Zie ook: Bouman, G.A., B. Karssen en E.C. Wilkinson, Zorginkoop heeft de toekomst, maar vraagt nog een flinke inzet van alle betrokken partijen, Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, Den Haag, 2008.
 
193
www.centrumklantervaringzorg.nl.
 
194
Kabinet: vernieuwing van het zorgaanbod nu eerste prioriteit, in: Zorg & Financiering, 2007, nr. 5, p. 14-15.
 
195
Klink, A. en J. Bussemaker, Koers op kwaliteit, brief d.d. 6 juli 2007 (MC-U-2775877), Ministerie van VWS, 2007.
 
196
Ross-van Dorp, C. van, Zorg voor Beter, brief DGB/HM-2553665, Ministerie van VWS, Den Haag, 2005; Hoogervorst, H. en C. Ross-van Dorp, Kwaliteit van de zorg: hoog op de agenda, brief MC-2653714, Ministerie van VWS, 2006, p. 1.
 
197
Klink, A. en J. Bussemaker, Koers op kwaliteit, a.w., p. 1.
 
198
Klink, A., Oprichting van een nationaal kwaliteitsinstituut, brief d.d. 28 mei 2010 (CZ/3000257), Ministerie van VWS, Den Haag, 2010, p. 1.
 
199
Idem, p. 2.
 
200
RIVM, Zorgbalans 2008; de prestaties van de Nederlandse gezondheidszorg in 2006, Bohn Stafleu Van Loghum, Houten, 2008, p. 10-14.
 
201
Bruijne, M. de en C. Wagner, Onbedoelde Schade in Nederlandse Ziekenhuizen, EMGO Instituut/NIVEL, Utrecht, 2007.
 
202
Universiteit Maastricht, Landelijke Prevalentiemeting Zorgproblemen, Universiteit Maastricht, 2008.
 
203
Algemene Rekenkamer, Implementatie Kwaliteitswet zorginstellingen, Tweede Kamer, vergaderjaar 2008-2009, 31 961, nrs. 1-2, p. 12-16.
 
204
www.jaarverslagenzorg.nl
 
205
Klink, A., Oprichting van een nationaal kwaliteitsinstituut, a.w., p. 3-4.
 
206
Idem, a.w., p. 5-6.
 
207
Jaarbericht 2006, Inspectie voor de Gezondheidszorg, Den Haag, 2007, p. 12.
 
208
Schaal en Zorg, Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, Den Haag, 2008, p. 7-13.
 
209
Governance en kwaliteit van zorg, Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, Den Haag 2009, p. 7. Zie bijvoorbeeld: Falen infectiepreventie in het Maasstad Ziekenhuis verwijtbaar, Inspectie voor de Gezondheidszorg, Den Haag, 2012; Een onvolledig bestuurlijk proces: hartchirurgie in UMC St. Radboud, Onderzoeksraad voor Veiligheid, Den Haag, 2008.
 
210
Governance en kwaliteit van zorg, a. w., p. 20-24.
 
211
Zie voor een tegengeluid: Hermans, B. en G. Scholten, ‘Raden van toezicht bij zorginstellingen: een doorgeschoten fenomeen’, in: Zorg & Financiering, 2008, no. 6, p. 10-24.
 
212
Governance en kwaliteit van zorg, a.w., p. 24-27.
 
213
Zie verder: Hoek, H., Governance & Gezondheidszorg: Private, publieke en professionele invloeden op zorgaanbieders in Nederland, proefschrift Rotterdam, Van Gorcum, Assen, 2007; Bossert, H., H. van Leeuwen en P. Smidt, Governance beter verklaard; goed bestuur in de zorgpraktijk, Van Gorcum, Assen, 2006.
 
214
Code en praktijk in continue ontwikkeling; evaluatie van de zorgbrede governancecode, Governance Support, Utrecht, 2008, p. 54.
 
215
Bouman, G.A., B. Karssen en E.C. Wilkinson, Zorginkoop heeft de toekomst, maar vraagt nog een flinke inzet van alle betrokken partijen, Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, Den Haag, 2008, p. 24-26.
 
216
Zorginkoop, Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, Den Haag, 2008, p. 8. Zie verder: Emanuel-Vink, H.M.M., ‘Kwaliteit en zorgcontractering’, in: Zorginkoop, Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, Den Haag, 2008, p. 129-145.
 
217
Zie hierover: Kraan, W.G.M. van der, ‘Zorgconsument als marktpartij’, in: Zorginkoop, Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, Den Haag, 2008, p. 105-127.
 
218
Zorginkoop, Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, a.w., p. 9-10.
 
219
Staatscourant, nr. 145, 30 juli 2008.
 
220
Monitor Zorginkoop zorgverzekeraars, Nederlandse Zorgautoriteit, Utrecht, 2010, p. 12.
 
221
Visie op kwaliteit; samenwerken voor de verzekerde, Zorgverzekeraars Nederland, Zeist, 2011, p. 8.
 
222
Idem, p. 9.
 
223
Idem, p. 13.
 
224
Idem, p. 14-22.
 
225
Klink, A., Waardering voor Betere Zorg IV, bief CZ/TSZ 2973145, Ministerie van VWS, Den Haag, 2010; Klink, A., Betreft samenhang verschillende brieven toekomst curatieve zorg, brief d.d. 19 januari 2010 (CZ/TSZ-2980376), Ministerie van VWS, Den Haag, 2010.
 
226
Zie hierover: Van budget naar prestatie; prestatiebekostiging binnen de medisch specialistische zorg, Nederlandse Zorgautoriteit, Utrecht 2009; Implementatie prestatiebekostiging medisch specialistische zorg; voorlopige uitwerking, Nederlandse Zorgautoriteit, Utrecht, 2010.
 
227
Sturen op gezondheidsdoelen, Raad voor de Volksgezondheid en Zorg, Den Haag, 2011.
 
228
Idem, p. 17.
 
229
Idem, p. 19.
 
230
Idem, p. 21.
 
231
Pool., A. en J. Deinum, Agis kiest voor kwaliteit van zorg, Agis Zorgverzekeringen, Amersfoort, april 2010.
 
232
Zie hiervoor: Schippers, E.I. en M.L.L.E. Veldhuijzen van Zanten-Hyllner, Voortgangsrapportage Kwaliteitsinstituut, brief d.d. 12 april 2012 (MC-U-3019733), Ministerie van VWS, Den Haag, 2012.
 
233
Coalitieakkoord tussen de Tweede Kamer fracties van CDA, PvdA en ChristenUnie, Den Haag, 7 februari 2007, p. 40.
 
234
Zie hiervoor: Slobbe, L. en E. de Bekker-Grob, ‘Kosten van zorg en preventie’, in: Lienden, H. van en J.M. Boot (red.), Economie van de volksgezondheid; zorg voor gezondheid = zorg voor welvaart, Van Gorcum, Assen, 2011, p. 31-59.
 
235
College voor Zorgverzekeringen, Van preventie verzekerd, Diemen, 2007. Zie ook: Essaybundel: Van preventie verzekerd; acht invalshoeken op preventie en de verzekerde zorg, College voor Zorgverzekeringen, Diemen, 2005.
 
236
Gezondheidswinst is een centraal begrip van de economie van de volksgezondheid. Zie hiervoor: Lienden, H. van en J.M. Boot (red.), Economie van de Volksgezondheid; zorg voor gezondheid = zorg voor welvaart, Van Gorcum, Assen, 2011.
 
237
Zie voor een omvattend overzicht van ‘preventie in de curatieve zorg’: Jong, O.R.W. de, e.a., Preventie in de verzekerde zorg, TNO-rapport KZ/KvL/2005.139, TNO Kwaliteit van Leven, Leiden, 2005. Ook als bijlage in: Van preventie verzekerd, College voor Zorgverzekeringen, Diemen, 2007. Zie ook: Assendelft, P., ‘Het preventieve aanbod in de eerstelijn’, in: Essaybundel: Van preventie verzekerd; acht invalshoeken op preventie en de verzekerde zorg, College voor Zorgverzekeringen, Diemen, 2007, p. 53- 64. Zie ook: Bos, T. van den, ‘Loopt preventie voor de chroniciteit uit?’, in: Essaybundel: Van preventie verzekerd; acht invalshoeken op preventie en de verzekerde zorg, College voor Zorgverzekeringen, Diemen, 2007, p. 33-43.
 
238
College voor Zorgverzekeringen, a.w., p. 17-18.
 
239
Broodnodig; de ontwikkeling van kennis voor de openbare geestelijke gezondheidszorg, Gezondheidsraad, Den Haag, 2011, p. 11.
 
240
Zie voor gezondheidsbeleid als historisch beleidsconcept en de relevantie van de Nota 2000 waarin het in 1986 geïntroduceerd werd: ‘25 jaar Nota 2000, en nu?’ in: TSG, Spectrum, 89 (2011), nr. 7., p. 343-353.
 
241
Gezond zijn, gezond blijven; een visie op gezondheid en preventie, Ministerie van VWS, Den Haag, 2007.
 
242
Idem, p. 20.
 
243
Idem, p. 36.
 
244
Zie voor een introductie op het niveau van beginnende raadsleden in de WCPV-periode deze eeuw: Werken aan gezondheid; een introductie op gemeentelijk gezondheidsbeleid, VNG, Den Haag, 2006. Zie voor een studie naar het feitelijk gemeentelijke gezondheidsbeleid in de WCPV-periode daarvoor: Dijk, J. P. van, Gemeentelijk gezondheidsbeleid: omvang en doelgerichtheid, proefschrift Rijksuniversiteit Groningen, 2001; voor de periode begin deze eeuw: Hoeijmakers, M., Local health policy development processes; health promotionand network perspectives on local health policy-making in the Netherlands, proefschrift Universiteit Maastricht, 2005. Zie voor het beleidskundig perspectief: Kerkhoff, A.H.M., Interactief ontwerpen van beleid in de openbare gezondheidszorg, Damon, Budel, 2006.
 
245
Zie hiervoor: Storm, I., F. van Zoest en L. den Broeder, Integraal gezondheidsbeleid: theorie en toepassing, RIVM, Bilthoven, 2007.
 
246
De gemeente als regisseur; lokale daadkracht formuleren, Ministerie van BZK, Den Haag, 2006; Werk maken van regie, Movisie, Utrecht, 2010; Span, K., K. Luijkx, J. Schols en R. Schalk, ‘De regierol van gemeenten nader bekeken; een theoretisch empirische analyse van de literatuur’, in: Bestuurskunde, 18 (2009), nr. 1, p. 92-100.
 
247
Openbare Gezondheidszorg, Inspectie voor de Gezondheidszorg, Den Haag, 2005, p. 38-46.
 
248
Staat van de Gezondheidszorg 2010; meer effect mogelijk van publieke gezondheidszorg, IGZ, Utrecht, 2010.
 
249
www.loketgezondleven.nl/settings/gezonde-gemeente
 
250
Staat van de Gezondheidszorg 2010; meer effect mogelijk van publieke gezondheidszorg, a.w., p. 12-13.
 
251
Idem, p. 23.
 
252
Lucht, F. van der en J.J. Polder, Van gezond naar beter. Kernrapport van de Gezondheid Toekomst Verkenning 2010, RIVM, Bilthoven, 2010.
 
253
Idem, p. 7-8.
 
254
Gezondheid dichtbij; landelijke nota gezondheidsbeleid, Ministerie van VWS, Den Haag, 2011, p. 5-6.
 
255
Idem, p. 4.
 
256
Idem, p. 8.
 
257
Idem, p. 7.
 
258
Idem, p. 3.
 
259
Nederlands Leerboek Jeugdgezondheidszorg, deel B (inhoud), Van Gorcum, Assen, 2005 (6e herziene druk), p. 3-4.
 
260
Rouvoet, A., Centra voor Jeugd en Gezin en regierol voor gemeenten, brief d.d. 16 november 2007 (DJP/APJB-2808738), programmaministerie Jeugd en Gezin, Den Haag, 2007, p. 2.
 
261
Zie hiervoor: Zorg- en Adviesteams: samenwerken voor snelle en goede hulp voor kinderen en jongeren, brief VO/S0/23278, programmaministerie Jeugd en Gezin, Den Haag, 2007.
 
262
Centra voor Jeugd en Gezin en regierol voor gemeenten, brochure, Ministerie van VWS, Den Haag, 2008, p. 14-20; Wijziging van de Wet op de jeugdzorg in verband met het opnemen van een gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de jeugdketen, Tweede Kamer, vergaderjaar 2008–2009, 31 977, nr. 2, Den Haag, 2009. Zie ook: Rouvoet, A., Centra voor Jeugd en Gezin, brief aan de college’s van burgemeester en wethouders van de Nederlandse gemeenten d.d. 20 januari 2009 (JZ/LJ 298 8135), Ministerie van VWS, 2009.
 
263
Invoering Centrum Jeugd en Gezin, peildatum 15 september 2010, programmaministerie Jeugd en Gezin, www.​nationaleatlas.​nl, versie 4.7, 22 maart 2012.
 
264
Kriek, F., e.a., De CJG-vorming begin 2010; een doorkijk bij 10 gemeenten, eindrapport, Regioplan Beleidsonderzoek, Amsterdam, 2010, p. II-V. Zie ook: Rouvoet, A., Samenwerken voor de jeugd; voortgang projecten Jeugd en Gezin, brief d.d. 19 mei 2010 (JZ/LJ-3002070), programmaministerie Jeugd en Gezin, 2010.
 
265
Kriek, F., e.a., p. 25.
 
266
Veldhuijzen van Zanten-Hyllner, M.L.L.E. en F. Teeven, Beleidsbrief stelselwijziging jeugd ‘Geen kind buiten spel’ (DJ/PS-3088668), Rijksoverheid, 8 november 2011, p. 3-4; Voortgangsbrief stelselwijziging jeugd ‘geen kind buiten spel’ (DJ/PS 3114085), Rijksoverheid, 27 april 2012. Zie ook: Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling, Ontzorgen en normaliseren; naar een sterke eerstelijns jeugd- en gezinszorg, Den Haag, april 2012. Zie verder: Parlementaire Werkgroep Toekomstverkenning Jeugdzorg, Jeugdzorg dichterbij, Tweede Kamer, 18 mei 2010; Baecke, A.H. e.a., Evaluatieonderzoek Wet op de jeugdzorg, eindrapport, BMC advies en management, Amersfoort, oktober 2009.
 
267
Commissie evaluatie basistakenpakket jeugdgezondheidszorg onder voorzitterschap van professor dr. M. de Winter, ingesteld door staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten (VWS), mei 2012.
 
268
Veldhuijzen van Zanten-Hyllner, M.L.L.E. en F. Teeven, Beleidsbrief stelselwijziging jeugd ‘Geen kind buiten spel’ (DJ/PS-3088668), a.w., p. 17-18. Zie ook: Anker, B., ‘Advies Positionering van de JGZ in het nieuwe stelsel van de zorg voor jeugd’, in: Veldhuijzen van Zanten-Hyllner, M.L.L.E. en F. Teeven, ‘Beleidsbrief stelselwijziging jeugd ‘Geen kind buiten spel’ (DJ/PS-3088668), a.w., bijlage 4.
 
269
Nederlands Leerboek Jeugdgezondheidszorg, deel B (inhoud), a.w., p. 2.
 
270
Boomsma, S. en F. Pijpers, ‘Een visie op de Jeugdgezondheidszorg als Publieke Zorg voor de Jeugd’, in: TSG, 86 (2008), nr. 7, p. 377-380.
 
271
Sachse, H., E. Buiting en C. Wierenga-van der Hoeven, ‘Jeugdgezondheidszorg over grenzen heen’, in: TSG, 89 (2011), nr. 4, p. 192-194. Zie verder: Nederlands Centrum Jeugdgezondheid, Scenario’s voor de ontwikkeling JGZ-CJG, Utrecht, maart 2012.
 
272
Kerkhof, H. van den en J. van Steenbergen, ‘Infectieziektebestrijding: jonge beroepsgroep in een robuuste organisatie’, in: TSG, 86 (2008), nr. 7, p. 374-376.
 
273
Gezondheidsraad, Advies Kennisinfrastructuur Infectieziekten, Den Haag, 2003.
 
274
Huurman, J.G.J., Bestrijding polio-epidemie 1992-1993; procesevaluatie, Wassenaar, 1993.
 
275
Nederland is onvoldoende voorbereid op grote epidemieën, Staat van de Gezondheidszorg 2005, Inspectie voor de Gezondheidszorg, Den Haag, 2005, p. 3-4.
 
276
Zie hierover: Donker, G.A. ‘Monitoring en surveillance. Is de huidige situatie adequaat?’ in: Bijblijven, 26 (2010), nr. 7, p. 68-75.
 
277
Kerkhof, H. van den en J. van Steenbergen, ‘Infectieziektebestrijding: jonge beroepsgroep in een robuuste organisatie’, a.w., p. 374-376.
 
278
Wijkmans, C. en M. Siebbeles, ‘Infectieziektebestrijding: voor de burger’, in: TSG, Spectrum, 89 (2011), nr. 4, p. 191-192.
 
279
Van verwerping tot verheffing; Q-koortsbeleid in Nederland 2005-2010, Evaluatiecommissie Q-koorts, Den Haag, november 2010, p. 112-114. Zie ook: Timen, A., Outbreak management: towards a model for the next crisis, proefschrift UMC St Radboud, Nijmegen, 2010.
 
280
Bruggen bouwen. Regeerakkoord VVD – Partij van de Arbeid,Den Haag, 29 oktober 2012.
 
281
Kloosterman, ‘Solidariteit in de gezondheidszorg’, in: Bevolkingstrend, 3e kwartaal 2011, p. 33-38.
 
282
Horst, A. van der en H. ter Rele, Solidariteit onder druk? Zorg op maat heeft toekomst, CPB Policy Brief, 2013/01, CPB, 2013, p.8-11. Zie ook: Mateboer-Bos, M. en H.A.M. Swinkels, ‘Ontwikkeling zorggebruik ouderen’, : in: Hilten, O. van, L.E. Verrips en A.A. Boerdam (red.), Gezondheid en zorg in cijfers 2012, CBS, Den Haag, 2012, p. 97-116.
 
283
Bruggen bouwen. Regeerakkoord VVD - Partij van de Arbeid, a.w., p. 21.
 
284
Idem.
 
285
Idem.
 
286
Idem.
 
287
Idem, p. 40.
 
288
Idem, p. 29.
 
289
Idem, p. 53.
 
290
Idem, p. 25.
 
291
Conceptwetsvoorstel Jeugdwet d.d. 18 juli 2012; Memorie van Toelichting op het conceptswetsvoorstel Jeugdwet d.d. 18 juli 2012. Zie hiervoor: Highlights conceptwetsvoorstel Jeugdwet juli 2012, Nederlands Jeugdinstituut, Utrecht, 20 juli 2012.
 
Metagegevens
Titel
17 Kabinetten-Balkenende IV en -Rutte
Auteur
J.M. Boot
Copyright
2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8006-0_17