Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-09-2012 | Original Paper | Uitgave 9/2012

Journal of Autism and Developmental Disorders 9/2012

Just Another Social Scene: Evidence for Decreased Attention to Negative Social Scenes in High-Functioning Autism

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 9/2012
Auteurs:
Andreia Santos, Thierry Chaminade, David Da Fonseca, Catarina Silva, Delphine Rosset, Christine Deruelle

Abstract

The adaptive threat-detection advantage takes the form of a preferential orienting of attention to threatening scenes. In this study, we compared attention to social scenes in 15 high-functioning individuals with autism (ASD) and matched typically developing (TD) individuals. Eye-tracking was recorded while participants were presented with pairs of scenes, either emotional positive-neutral, emotional negative-neutral or neutral–neutral scenes. Early allocation of attention, the first image fixated in each pair, differed between groups: contrary to TD individuals who showed the typical threat-detection advantage towards negative images, the ASD group failed to show a bias toward threat-related scenes. Later processing of stimuli, indicated by the total fixation to the images during the 3-s presentation, was found unaffected in the ASD group. These results support the hypothesis of an early atypical allocation of attention towards natural social scenes in ASD, that is compensated in later stages of visual processing.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 9/2012

Journal of Autism and Developmental Disorders 9/2012 Naar de uitgave