Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-06-2014 | Original Paper | Uitgave 6/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 6/2014

Joint Attention Initiation With and Without Positive Affect: Risk Group Differences and Associations with ASD Symptoms

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 6/2014
Auteurs:
Devon N. Gangi, Lisa V. Ibañez, Daniel S. Messinger

Abstract

Infants at risk for autism spectrum disorders (ASD) may have difficulty integrating smiles into initiating joint attention (IJA) bids. A specific IJA pattern, anticipatory smiling, may communicate preexisting positive affect when an infant smiles at an object and then turns the smile toward the social partner. We compared the development of anticipatory smiling at 8, 10, and 12 months in infant siblings of children with ASD (high-risk siblings) and without ASD (low-risk siblings). High-risk siblings produced less anticipatory smiling than low-risk siblings, suggesting early differences in communicating preexisting positive affect. While early anticipatory smiling distinguished the risk groups, IJA not accompanied by smiling best predicted later severity of ASD-related behavioral characteristics among high-risk siblings. High-risk infants appear to show lower levels of motivation to share positive affect with others. However, facility with initiating joint attention in the absence of a clear index of positive affective motivation appears to be central to the prediction of ASD symptoms.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 6/2014 Naar de uitgave