Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-02-2011 | Original Article | Uitgave 1/2011

Child Psychiatry & Human Development 1/2011

Joint Attention in Parent–Child Dyads Involving Children with Selective Mutism: A Comparison Between Anxious and Typically Developing Children

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 1/2011
Auteurs:
Matilda E. Nowakowski, Susan L. Tasker, Charles E. Cunningham, Angela E. McHolm, Shannon Edison, Jeff St. Pierre, Michael H. Boyle, Louis A. Schmidt

Abstract

Although joint attention processes are known to play an important role in adaptive social behavior in typical development, we know little about these processes in clinical child populations. We compared early school age children with selective mutism (SM; n = 19) versus mixed anxiety (MA; n = 18) and community controls (CC; n = 26) on joint attention measures coded from direct observations with their parent during an unstructured free play task and two structured tasks. As predicted, the SM dyads established significantly fewer episodes of joint attention through parental initiation acts than the MA and CC dyads during the structured tasks. Findings suggest that children with SM may withdraw from their parents during stressful situations, thus missing out on opportunities for learning other coping skills. We discuss the implications of the present findings for understanding the maintenance and treatment of SM.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2011

Child Psychiatry & Human Development 1/2011 Naar de uitgave