Skip to main content
main-content
Top

Over dit boek

Je bibbers de baas is een training over faalangst. Faalangst is heel vervelend. Je moet bijvoorbeeld een spreekbeurt houden op school. Je bereidt alles goed voor, maar op het moment dat je voor de klas staat, weet je niks meer te zeggen. Je krijgt een rood hoofd en staat te zweten. Je faalangst overheerst alles. Gelukkig kun je daar wat aan doen.

Je bibbers de baas is een speciale training die kinderen van 9 tot 12 jaar van hun faalangst af kan helpen. De training bestaat uit tien bijeenkomsten. Je bibbers de baas is al heel vaak uitgeprobeerd bij kinderen met faalangst, en het werkt echt!

Dit werkboek hoort bij de training Je bibbers de baas. In het werkboek lees je wat je in iedere bijeenkomst leert. En er staan oefeningen in – allerlei verschillende – waarmee je thuis aan de slag gaat. Je schrijft bijvoorbeeld op wat je gevoelens zijn, en je maakt een top-5 van héél spannende situaties. Ook zijn er ontspanningsoefeningen. Dat is allemaal heel leuk om te doen. Tot slot krijg je een echt diploma en... je bent je bibbers de baas!

Inhoudsopgave

Voorwerk

Bijeenkomst 1: Kennismaking

Abstract
  • We leren elkaar beter kennen.
  • We leren wat faalangst is.
  • We weten wat we allemaal gaan doen in de tien trainingsbijeenkomsten.
  • We bedenken met elkaar een groepsnaam.
  • We bedenken met elkaar groepsregels.
Marianne van der Zalm-Grisnich

Bijeenkomst 2: Wat zegt je gevoel?

Abstract
  • We staan stil bij situaties waar je gespannen van kan worden (is bij iedereen anders!).
  • We leren dat je aan je lichaam kunt voelen dat je gespannen bent (kan bij ieder een op een andere manier!).
  • We begrijpen waarom we allerlei oefeningen gaan doen: omdat we onze gereedschapskoffer willen vullen met allerlei gereedschap dat ons helpt om minder last te hebben van faalangst.
  • We leren de vier basisgevoelens kennen en gebruiken: Bang, Boos, Blij en Verdrietig.
  • We leren complimenten te geven én te krijgen.
  • We leren om ervoor uit te komen wat je van een ander vindt.
Marianne van der Zalm-Grisnich

Bijeenkomst 3: Wat denk je?

Abstract
  • We leren dat gebeurtenissen, gedachten, gevoelens en gedrag heel veel met elkaar te maken hebben.
  • We leren een gebeurtenis te ontrafelen met de vier G's (Gebeurtenis, Gedachten, Gevoel en Gedrag).
  • We maken kennis met Helper en Bibber.
  • We leren het verschil voelen tussen buikademhaling en borstademhaling.
  • We leren dat spanning en ademhaling veel met elkaar te maken hebben.
Marianne van der Zalm-Grisnich

Bijeenkomst 4: Aan het werk met de vier G's

Abstract
  • We bespreken de top-5 van dingen die ons angst geven.
  • We leren dat je niet overal even bang voor bent, maar dat dat verschilt per situatie (en bij iedereen is dat ook weer verschillend).
  • We leren een schema voor de vier G's invullen.
  • We leren voor onszelf opkomen in verschillende situaties.
Marianne van der Zalm-Grisnich

Bijeenkomst 5: Mijn leerpunten

Abstract
  • We leren steeds beter de link leggen tussen denken, voelen en doen.
  • We kijken naar elkaars Goed-gevoelvoorwerp. Zo'n voorwerp helpt ons om ons prettiger te voelen.
  • We denken na over onze leerpunten: waar heb ik last van en wat wil ik dus leren in de training.
  • We leren ons lijf te ontspannen.
Marianne van der Zalm-Grisnich

Bijeenkomst 6: Anders leren denken

Abstract
  • We leren een schema voor de vier G's gebruiken voor gebeurtenissen die we zelf hebben meegemaakt.
  • We leren dat we onze gedachten bij een gebeurtenis kunnen veranderen. Dat is belangrijk, want daardoor verandert ook je gevoel. Helper-gedachten zorgen dat je minder bang wordt. Bibber-gedachten zorgen dat je jezelf nog banger maakt.
  • We leren nee zeggen. En we leren welk gevoel ons dat geeft.
  • We leren dat het belangrijk is op welke manier je nee zegt. Elke manier heeft weer een ander gevolg.
Marianne van der Zalm-Grisnich

Bijeenkomst 7: Denk jezelf sterk

Abstract
  • We leren om gebeurtenissen op verschillende manieren te bekijken: op de Helper-manier en op de Bibber-manier.
  • We leren Bibber-gedachten uit te dagen en we leren die gedachten te vervangen voor Helper-gedachten.
  • We leren ons lichaam en onze gedachten te ontspannen door een fantasieverhaal.
Marianne van der Zalm-Grisnich

Bijeenkomst 8: Je gereedschap gebruiken

Abstract
  • We leren om de vier G's op onze eigen situatie toe te passen, zodat we er later mee kunnen oefenen in bijeenkomst 10.
  • We leren om ons standpunt vast te houden en onze mening krachtig te laten horen.
  • We leren hoe we de komende week thuis een spannende situatie gaan aanpakken. We gaan onszelf overwinnen!
  • In een spel kijken we wat we allemaal nog weten van de training.
Marianne van der Zalm-Grisnich

Bijeenkomst 9: Laat je helpen!

Abstract
  • We geven onszelf een compliment voor de “Erop af”-oefening die we thuis gedaan hebben en bespreken hoe het gegaan is.
  • We voelen wat er met je gebeurt als je je voorneemt iets niet te kunnen.
  • We voelen hoe het voor een ‘helper’ is als iemand zich niet wil laten helpen.
  • We leren onszelf ontspannen.
Marianne van der Zalm-Grisnich

Bijeenkomst 10: Afscheid

Abstract
  • We ontdekken wat we allemaal hebben geleerd op de training.
  • We oefenen met onze zelfgekozen oefening.
  • We nemen op een gezellige manier afscheid van de groep.
Marianne van der Zalm-Grisnich
Meer informatie