Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

11. It takes two to tango

Over de kunst van het geven en ontvangen van feedback

Auteurs : Dr. Frans Grosfeld, Drs. Maaike Kok

Gepubliceerd in: Professionaliteit in de zorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Feedback is een sleutelbegrip in de samenwerking tussen artsen. In de opleiding tot arts worden studenten daarom getraind in de vaardigheid van feedback geven en ontvangen. Toch worden hierin tijdens de coschappen barrières ervaren. In dit hoofdstuk worden enkele knelpunten belicht. Aan de hand van concrete coschapservaringen, vragen en een virtuele oefening wordt besproken hoe om te gaan met de eerste ervaren reacties op feedback, je boodschap helder over te brengen en bespreekbaar te maken, het risico op relatieschade te verkleinen en in het feedbackproces meer eigen regie te nemen.
Literatuur
go back to reference Brand, P. L. B., & Boendermaker, P. M. (2009). Feedback geven: Cruciale vaardigheid in medische opleiding. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 153, 250–253.PubMed Brand, P. L. B., & Boendermaker, P. M. (2009). Feedback geven: Cruciale vaardigheid in medische opleiding. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 153, 250–253.PubMed
go back to reference Chur-Hansen, A., & McLean, S. (2006). On being a supervisor: The importance of feedback and how to give it. Australasian Psychiatry, 14, 67–71.CrossRef Chur-Hansen, A., & McLean, S. (2006). On being a supervisor: The importance of feedback and how to give it. Australasian Psychiatry, 14, 67–71.CrossRef
go back to reference Duijzer, E., Butter, R., Beekman, R., & Conijn, M. (2014). Studenten moeten elkaar op fouten wijzen. Medisch Contact, vol 33/34, 1564–1565. Duijzer, E., Butter, R., Beekman, R., & Conijn, M. (2014). Studenten moeten elkaar op fouten wijzen. Medisch Contact, vol 33/34, 1564–1565.
go back to reference Kostons, D., Donker, A. S., & Opdenakker, M. C. (2014). Zelfgestuurd leren in de onderwijspraktijk. Een kennisbasis voor effectieve strategie-instructie. Groningen: Gion. Kostons, D., Donker, A. S., & Opdenakker, M. C. (2014). Zelfgestuurd leren in de onderwijspraktijk. Een kennisbasis voor effectieve strategie-instructie. Groningen: Gion.
go back to reference Maier, N. R. F. (1963). Problem solving discussions and conferences: Leadership methods and skills. New York: McGraw-Hill. Maier, N. R. F. (1963). Problem solving discussions and conferences: Leadership methods and skills. New York: McGraw-Hill.
go back to reference Nieuwenhuyzen-de Boer, G. M., & Van de Ridder, J. M. M. (2011). Een cursus feedback geven. Medisch Contact, 66(10), 627–629. Nieuwenhuyzen-de Boer, G. M., & Van de Ridder, J. M. M. (2011). Een cursus feedback geven. Medisch Contact, 66(10), 627–629.
go back to reference Schartel, S. A. (2012). Giving feedback -an integral part of education. Best Practice & Research Clinical Anaesthesiology, 26(1), 77–87.CrossRef Schartel, S. A. (2012). Giving feedback -an integral part of education. Best Practice & Research Clinical Anaesthesiology, 26(1), 77–87.CrossRef
Metagegevens
Titel
It takes two to tango
Auteurs
Dr. Frans Grosfeld
Drs. Maaike Kok
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2582-5_11