Skip to main content
Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

9. It takes a village: het betrekken van ouders bij EuREKA

Auteurs : Eva Van Malderen, Elisa Boelens, Marie- Lotte Van Beveren, Brenda Volkaert, Laura Wante, Caroline Braet

Gepubliceerd in: Emotieregulatie bij kinderen en adolescenten in de praktijk

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk zijn richtlijnen opgenomen voor het betrekken van ouders bij EuREKA. Deze richtlijnen zijn gegrond in wetenschappelijk onderzoek omtrent zowel theorie als interventie. Daarnaast zijn ook praktijkgerichte ervaringen opgenomen. De in dit hoofdstuk beschreven richtlijnen zijn als gevolg hiervan sterk gelinkt aan de inhoud van EuREKA en niet bedoeld als losstaande oudertraining. De richtlijnen geven concreet weer op welke manier bijeenkomsten met ouders georganiseerd kunnen worden, maar laten bovendien ook voldoende ruimte voor de eigen inbreng van de EuREKA-trainer. Belangrijk om te vermelden is dat deze richtlijnen gebruikt kunnen worden om parallel met ouders te werken bij zowel de EuREKA-training als de EuREKA-ELP-variant.
Voetnoten
1
In dit hoofdstuk wordt specifiek stilgestaan bij de rol van de context bij het aanleren van emotieregulatie (ER) bij jongeren. We willen benadrukken dat ER slechts een van de vele aspecten is in de ontwikkeling van jongeren waarop de context een impact heeft. Daarom dient dit hoofdstuk niet te worden opgevat als omvattende opvoedingsrichtlijn, maar wordt er heel specifiek ingezoomd op de emotionele ontwikkeling van jongeren en de impact van de context hierop.
 
2
Om tijd te besparen kan de ERSQ voorafgaand aan bijeenkomst 1 worden toegestuurd en ingevuld door de ouder(s).
 
3
Naar dit profiel kan gedurende de bijeenkomsten terugverwezen worden bij het aanleren van emotionele basiscompetenties en strategieën.
 
4
Kinderen en jongeren leren dit ook tijdens EuREKA bij stap 3: AANVAARD EN HOU VOL.
 
5
Als ouders hier moeite mee hebben, wordt hier tijd voor voorzien in bijeenkomst 2 (zie Ontspan).
 
6
Tijdens deze bijeenkomst kan ervoor gekozen worden om eerst pijler 1 volledig te doorlopen (psycho-educatie over de emotionele basiscompetenties), gevolgd door pijler 2 (ervaren van de emotionele basiscompetenties bij zichzelf), maar kan er ook voor gekozen worden om per emotionele basiscompetentie te werken (ONTSPAN pijler 1 en pijler 2, BELEEF pijler 1 en pijler 2 … ).
 
7
Tijdens deze bijeenkomst kan ervoor gekozen worden om eerst pijler 1 volledig te doorlopen (psycho-educatie over de ER-strategieën), gevolgd door pijler 2 (ervaren van de ER-strategieën bij zichzelf), maar kan er ook voor gekozen worden om per strategie te werken.
 
Literatuur
go back to reference Berking, M., & Znoj, H. (2011). SEK-27-Fragebogen zur standardisierten Selbsteinschätzung emotionaler Kompetenzen. Berking, M., & Znoj, H. (2011). SEK-27-Fragebogen zur standardisierten Selbsteinschätzung emotionaler Kompetenzen.
go back to reference Morris, A. S., Silk, J. S., Steinberg, L., Myers, S. S., & Robinson, L. R. (2007). The role of the family context in the development of emotion regulation. Social Development, 16(2), 361–388.CrossRefPubMed Morris, A. S., Silk, J. S., Steinberg, L., Myers, S. S., & Robinson, L. R. (2007). The role of the family context in the development of emotion regulation. Social Development, 16(2), 361–388.CrossRefPubMed
Metagegevens
Titel
It takes a village: het betrekken van ouders bij EuREKA
Auteurs
Eva Van Malderen
Elisa Boelens
Marie- Lotte Van Beveren
Brenda Volkaert
Laura Wante
Caroline Braet
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3041-6_9