Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-01-2015 | Original Article | Uitgave 1/2015

Psychological Research 1/2015

Is it really search or just matching? The influence of Goodness, number of stimuli and presentation sequence in same–different tasks

Tijdschrift:
Psychological Research > Uitgave 1/2015
Auteurs:
Frouke Hermens, Thomas Lachmann, Cees van Leeuwen
Belangrijke opmerkingen
F. Hermens and T. Lachmann are first authors.

Abstract

The Goodness of Garner dot patterns has been shown to influence same–different response times in a specific way, which has led to the formulation of a memory search model of pattern comparison. In this model, the space of possible variations of each pattern is searched separately for each pattern in the comparison, resulting in faster response times for patterns that have fewer alternatives. Compared to an alternative explanation based on stimulus encoding plus mental rotation, however, the existing data strongly favor this explanation. To obtain a more constraining set of data to distinguish between the two possible accounts, we extended the original paradigm to a situation in which participants needed to compare three, rather than two patterns and varied the way the stimuli were presented (simultaneously or sequentially). Our findings suggest that neither the memory search nor the encoding plus mental rotation model provides a complete description of the data, and that the effects of Goodness must be understood in a combination of both mechanisms, or in terms of cascades processing.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2015

Psychological Research 1/2015 Naar de uitgave