Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Inzet: motieven, behoeften, emoties en waarden

Auteur : Dr. Edwin Hoffman

Gepubliceerd in: Interculturele gespreksvoering

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het TOPOI-gebied inzet omvat intrinsieke motieven: beweegredenen waarom je doet wat je doet. Inzet is je niet zichtbare binnenkant: je bedoelingen, motieven, beweegredenen, belangen en verlangens (het appel), met daaronder de dieperliggende emoties, behoeften en waarden. Gezien worden in je inzet ( = erkenning) is van levensbelang. Alleen zo krijg je antwoord op de vraag of je voor anderen van belang bent. Je inzet is zichtbaar in je dagelijkse inspanningen in relatie tot anderen: in wat je doet en laat. Invloed is dan het waarneembare effect van je inzet op anderen. Wat mensen beweegt en hoe ze daar uiting aan geven, kan cultureel verschillen en aanleiding zijn tot misverstanden in de communicatie. Misverstanden op het gebied inzet ontstaan vooral omdat bedoelingen en effecten van de communicatie niet met elkaar overeenkomen. Je voelt je dan niet erkend in je inzet.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Cornelis, A. (2000). Logica van het gevoel. Amsterdam/Brussel/Middelburg: Stichting Essence. Cornelis, A. (2000). Logica van het gevoel. Amsterdam/Brussel/Middelburg: Stichting Essence.
go back to reference Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and selfdetermination in human behavior. New York: Plenum. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and selfdetermination in human behavior. New York: Plenum.
go back to reference Fukuyama, F. (1992). The End of History and the Last Man. New York: Free Press. Fukuyama, F. (1992). The End of History and the Last Man. New York: Free Press.
go back to reference Gudykunst, W., & Ting-Toomey, S. (1988). Culture and interpersonal communication. Newbury Park, CA: Sage. Gudykunst, W., & Ting-Toomey, S. (1988). Culture and interpersonal communication. Newbury Park, CA: Sage.
go back to reference Hilgard, E. R., & Atkinson, R. C. (1979). Introduction to psychology. New York: Harcourt Brace Jovanovich. Hilgard, E. R., & Atkinson, R. C. (1979). Introduction to psychology. New York: Harcourt Brace Jovanovich.
go back to reference Hoffman, E. (2010). Geraakt. De Kracht van het JeugdPreventieProgramma. Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies. Hoffman, E. (2010). Geraakt. De Kracht van het JeugdPreventieProgramma. Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.
go back to reference Hoffman, E., & Verdooren, A. (2018). Diversiteitscompetentie. Niet culturen maar mensen ontmoeten elkaar. Bussum: Coutinho. Hoffman, E., & Verdooren, A. (2018). Diversiteitscompetentie. Niet culturen maar mensen ontmoeten elkaar. Bussum: Coutinho.
go back to reference Jonge moslim voelt zich niet welkom (2009, artikel). De Volkskrant, 28.06.2009. Jonge moslim voelt zich niet welkom (2009, artikel). De Volkskrant, 28.06.2009.
go back to reference Kluckhohn, F. R., & Strodtbeck, F. L. (1961). Variations in value orientations. Evanston, IL: Row, Peterson. Kluckhohn, F. R., & Strodtbeck, F. L. (1961). Variations in value orientations. Evanston, IL: Row, Peterson.
go back to reference McLean, P., & Ransom, L. (2005). Building intercultural competencies. In J. Carroll & J. Ryan (Eds.), Teaching international students. Improving learning for all. London: Routledge. McLean, P., & Ransom, L. (2005). Building intercultural competencies. In J. Carroll & J. Ryan (Eds.), Teaching international students. Improving learning for all. London: Routledge.
go back to reference O’Connor, J., & McDermott, I. (1997). Licht op NLP. Utrecht: Servire. O’Connor, J., & McDermott, I. (1997). Licht op NLP. Utrecht: Servire.
go back to reference Peeters, F. (1989). Het besef van invloed en zijn varianten. Systeemtheoretisch Bulletin VI‑II(1), 2–25. Peeters, F. (1989). Het besef van invloed en zijn varianten. Systeemtheoretisch Bulletin VI‑II(1), 2–25.
go back to reference Watzlawick, P., Helmick Beavin, J., & Jackson, D. (1974). De pragmatische aspecten van de menselijke communicatie. Deventer: Van Loghum Slaterus. Watzlawick, P., Helmick Beavin, J., & Jackson, D. (1974). De pragmatische aspecten van de menselijke communicatie. Deventer: Van Loghum Slaterus.
Metagegevens
Titel
Inzet: motieven, behoeften, emoties en waarden
Auteur
Dr. Edwin Hoffman
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2121-6_8