Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-07-2006 | Original Paper | Uitgave 5/2006

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2006

Introducing MASC: A Movie for the Assessment of Social Cognition

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 5/2006
Auteurs:
Isabel Dziobek, Stefan Fleck, Elke Kalbe, Kimberley Rogers, Jason Hassenstab, Matthias Brand, Josef Kessler, Jan K. Woike, Oliver T. Wolf, Antonio Convit

Abstract

In the present study we introduce a sensitive video-based test for the evaluation of subtle mindreading difficulties: the Movie for the Assessment of Social Cognition (MASC). This new mindreading tool involves watching a short film and answering questions referring to the actors’ mental states. A group of adults with Asperger syndrome (n = 19) and well-matched control subjects (n = 20) were administered the MASC and three other mindreading tools as part of a broader neuropsychological testing session. Compared to control subjects, Asperger individuals exhibited marked and selective difficulties in social cognition. A Receiver Operating Characteristic (ROC) analysis for the mindreading tests identified the MASC as discriminating the diagnostic groups most accurately. Issues pertaining to the multidimensionality of the social cognition construct are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2006

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2006 Naar de uitgave