Skip to main content
Top

2013 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Introduceren van sociale media in de organisatie

Auteurs : Sibrenne Wagenaar, Joitske Hulsebosch

Gepubliceerd in: En nu online ...

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Inleiding

Bij enkele organisaties heeft het management al een visie op sociale media ontwikkeld, bij andere organisaties verloopt het proces vooral spontaan. Stel dat je de kracht van sociale media beter en systematischer wilt benutten in je organisatie: hoe pak je dit dan aan? Dat staat centraal in dit hoofdstuk.
Voetnoten
1
Boonstra, J. (2002). Lopen over Water. Inaugurele rede Universiteit van Amsterdam, Vossius Pers.
 
2
De Caluwé, Léon & Vermaak, Hans (2006). Leren veranderen. Een handboek voor de veranderkundige. Deventer: Kluwer.
 
3
Homan, Thijs (2007). Veranderen als chaotisch proces. Amsterdam: Mainpress.
 
4
De vragen zijn o.a. afgeleid van het POST-model. Zie: Li, C. & Bernoff, J. (2008). Groundswell winning in a world transformed by social technologies. Harvard Business Press.
 
5
Schein, E. (2006). De bedrijfscultuur als ziel van de onderneming. Zin en onzin over cultuurverandering. Schiedam: Scriptum.
 
6
Bron: Three lessons from a year of teaching web2.0 to researchers by Pete Shelton. http://​webtastings.​wordpress.​com/​2008/​07/​02/​three-lessons-from-a-year-of-teaching-20-to-researchers/​
 
7
De niveaus zijn geïnspireerd op het achtveldenmodel van Kessels en Smit: http://​jeroenkrouwels.​files.​wordpress.​com/​2012/​02/​acht-velden-instrument.​pdf en op Social media measurement: ten-step guide. http://​econsultancy.​com/​blog/​5067-social-media-measurement-a-10-step-guide
 
10
The Wikinomics Playbook. Mass collaborator in action. Te downloaden van: www.​knightdigitalmed​iacenter.​org/​images/​uploads/​leadership/​The Wikinomics Playbook.pdf
 
11
Enterprise social media: trends in adopting web2.0 for the enterprise in 2007. Awareness Networks.
 
14
Herder, R. & Ethos Business Law (2009). Social media: embracing the opportunities, averting the risks. http://​russellherder.​com/​white-papers/​
 
15
Het verhaal van Wikipedia en de kwaliteitsbewaking is te lezen in Wikinomics, het boek geschreven door Tapscott en Williams.
 
Metagegevens
Titel
Introduceren van sociale media in de organisatie
Auteurs
Sibrenne Wagenaar
Joitske Hulsebosch
Copyright
2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9746-4_6