Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-01-2009 | Uitgave 1/2009

Journal of Abnormal Child Psychology 1/2009

Interpretation of Ambiguous Information in Girls at Risk for Depression

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 1/2009
Auteurs:
Karen F. Dearing, Ian H. Gotlib

Abstract

Research has consistently documented that depressed individuals process information in a negatively biased manner. There is little evidence, however, concerning whether these biases represent risk factors for depression, as is hypothesized by cognitive models. In the present study we investigated whether a particular cognitive bias observed in currently depressed individuals, the tendency to interpret ambiguous information negatively, characterizes daughters of depressed mothers, a population known to be at increased risk for depression. Following a negative mood induction, young daughters of depressed and never-disordered mothers completed two information-processing tasks in which their interpretations of emotionally ambiguous stimuli were evaluated. Daughters of depressed mothers interpreted ambiguous words more negatively and less positively, and ambiguous stories more negatively, than did daughters of never-disordered mothers. These results provide support for cognitive vulnerability models of depression.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2009

Journal of Abnormal Child Psychology 1/2009 Naar de uitgave