Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

15-03-2017 | Uitgave 1/2018

Journal of Abnormal Child Psychology 1/2018

Interpretation Bias Training in Depressed Adolescents: Near- and Far-Transfer Effects

Tijdschrift:
Research on Child and Adolescent Psychopathology > Uitgave 1/2018
Auteurs:
Joelle LeMoult, Natalie Colich, Jutta Joormann, Manpreet K. Singh, Caitlin Eggleston, Ian H. Gotlib
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s10802-017-0285-6) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

Depressed adolescents are characterized by negative interpretation biases. Although investigators have used cognitive bias modification for interpretation (CBM-I) to experimentally manipulate interpretation biases in depressed adults, the near- and far-transfer effects are not well understood in adolescents diagnosed with Major Depressive Disorder (MDD). In this study, we extend previous research by investigating the near- and far-transfer effects of 6 sessions of Positive versus Neutral CBM-I on independent measures of interpretation bias (near-transfer effects) and on attention biases and clinical symptoms (far-transfer effects) in a sample of adolescents with MDD (n = 46). At post-training, adolescents who received Positive CBM-I interpreted ambiguous scenarios more positively than did participants who received Neutral CBM-I, providing evidence of training effectiveness. There was no evidence, however, of near- or far-transfer effects. These findings raise concerns about the malleability of interpretation biases in adolescent depression and suggest that further work is needed to establish the clinical utility of CBM-I for adolescents with MDD.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Extra materiaal
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2018

Journal of Abnormal Child Psychology 1/2018 Naar de uitgave