Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7. Interpersoonlijk onderscheid maken (IOM) – vanaf sessie 3

Auteurs: dr. Jenneke Wiersma, dr. Anneke van Schaik, prof.dr. Patricia van Oppen

Gepubliceerd in: Cognitive Behavioral Analysis System of Psychotherapy (CBASP) voor de behandeling van chronische depressie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Interpersoonlijk onderscheid maken (IOM) is een gestructureerde manier om cliënten te laten zien dat mensen niet altijd reageren zoals zij verwachten, dat er ook andere interacties mogelijk zijn dan die zij geleerd hebben van de belangrijke personen in hun leven. De cliënt leert differentiëren tussen de negatieve reacties van belangrijke personen en de positieve reacties van de therapeut. IOM heeft als doel de interpersoonlijke angst en vermijding van de cliënt te doorbreken, zodat de cliënt op den duur de ‘nieuwe’ interpersoonlijke mogelijkheden (met de therapeut) kan gaan generaliseren naar contacten in het dagelijks leven. Het is de bedoeling dat de IOM-oefening gedurende de hele therapie regelmatig herhaald wordt, aangezien het vaak enige tijd duurt voordat cliënten zelf in staat zijn dit onderscheid te maken.

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

Proefabonnement BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal houdt u eenvoudig en efficiënt uw vak bij. Met dit online abonnement heeft u toegang tot meer dan 50 (hand)boeken en naslagwerken, 19 tijdschriften (o.a. GZ-psychologie en Kind & Adolescent Praktijk) en diverse e-learnings (van COMET tot schematherapie). Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

BSL e-book collectie GGZ

Metagegevens
Titel
Interpersoonlijk onderscheid maken (IOM) – vanaf sessie 3
Auteurs
dr. Jenneke Wiersma
dr. Anneke van Schaik
prof.dr. Patricia van Oppen
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1001-2_7