Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-04-2013 | Original Article | Uitgave 2/2013

Child Psychiatry & Human Development 2/2013

Interpersonal Reactivity Index: Analysis of Invariance and Gender Differences in Spanish Youths

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 2/2013
Auteurs:
Francisco Pablo Holgado Tello, Begoña Delgado Egido, Miguel A. Carrasco Ortiz, M. V. Del Barrio Gandara

Abstract

Empathy is understood as a multidimensional construct involving both cognitive and emotional factors for which, traditionally, gender differences have been reported. The Interpersonal Reactivity Index (Davis in Catalog Sel Documents Psychol 10:1–19, 1980) is an instrument made up of four subscales, each measuring a different dimension of the global concept of empathy. Attending to gender differences, the present study’s objective is twofold. First, it aims to determine, conceptually speaking, whether or not the model analyzed by this instrument is equivalent for the two sexes. Second, it aims to determine which dimensions involved in empathy most strongly predict gender differences. The results convey that the proposed model is invariant between boys and girls, although the dimensions exhibited significant differences of magnitude as a function of sex. Mainly two variables (Considerate Social Style and Impassiveness) were capable of distinguishing between men and women. Possible reasons for these results are also discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2013

Child Psychiatry & Human Development 2/2013 Naar de uitgave