Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2012 | Original Article | Uitgave 5/2012

Cognitive Therapy and Research 5/2012

Internet-Based Attention Training for Social Anxiety: A Randomized Controlled Trial

Tijdschrift:
Cognitive Therapy and Research > Uitgave 5/2012
Auteurs:
Johanna Boettcher, Thomas Berger, Babette Renneberg

Abstract

Several studies suggest that computer-based attention modification programmes can be a promising new approach for the treatment of various anxiety disorders, including social anxiety disorder (SAD). The current study investigates the efficacy of a four-week Internet-delivered version of an attentional training for SAD in a randomized controlled double-blind study. Sixty-eight individuals seeking treatment for SAD were randomly assigned to either an attention training group (ATG, N = 33) or a control group (CG, N = 35). Participants of the ATG completed modified dot-probe tasks designed to facilitate attentional disengagement from threat. Participants in the CG completed control dot-probe tasks. At post-assessment, participants in both groups showed significant symptom reductions with medium to large within-group effect sizes on social anxiety measures (ATG: Cohen’s d = .47–.80; CG: d = .56–.63). However, no significant differences between groups were found at post-treatment for any outcome measure. These findings will be discussed along with the results of a 4-months follow-up assessment.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2012

Cognitive Therapy and Research 5/2012 Naar de uitgave