Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-11-2010 | Uitgave 8/2010

Journal of Abnormal Child Psychology 8/2010

Interactive Links Between Theory of Mind, Peer Victimization, and Reactive and Proactive Aggression

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 8/2010
Auteurs:
Annie Renouf, Mara Brendgen, Jean R. Séguin, Frank Vitaro, Michel Boivin, Ginette Dionne, Richard E. Tremblay, Daniel Pérusse

Abstract

This study investigated the relation between theory of mind and reactive and proactive aggression, respectively, as well as the moderating role of peer victimization in this context. The 574 participants were drawn from a longitudinal study of twins. Theory of mind was assessed before school entry, when participants were 5 years old. Reactive and proactive aggression as well as peer victimization were assessed a year later in kindergarten. Results from multilevel regression analyses revealed that low theory of mind was related to a high level of reactive aggression, but only in children who experienced average to high levels of peer victimization. In contrast, a high theory of mind was related to a high level of proactive aggression. Again, this relation was especially pronounced in children who experienced high levels of peer victimization. These findings challenge the social skills deficit view of aggression and provide support for a multidimensional perspective of aggressive behavior.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2010

Journal of Abnormal Child Psychology 8/2010 Naar de uitgave