Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. Inleiding

Auteur : Marianne van der Zalm-Grisnich

Gepubliceerd in: Faalangsttraining voor kinderen

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het ontstaan en de ontwikkeling van Je bibbers de baas tot de huidige herziene versie wordt toegelicht. Er is in deze herziening meer aandacht voor de achterliggende theorie. De protocollen zijn aangepast met meer aandacht voor psycho-educatie, het GGGGG-model, mindset en acceptatie van faalangst (vanuit de Acceptance en Commitment Therapy – ACT). Energizers en terugvalpreventie zijn toegevoegd. Er is een downloadbaar werkboek voor ouders en leerkrachten beschikbaar. Voor leerkrachten zijn oefeningen toegevoegd die met de hele klas gedaan kunnen worden. Tenslotte wordt gebruik in bijzondere situaties besproken, zoals individuele inzet, gebruik in het VO, klassikaal gebruik en gebruik bij kinderen met ontwikkelingsproblemen. Een onderzoek naar gebruikerservaringen en effectiviteit geeft aan dat er positieve tendensen zijn wat betreft het afnemen van faalangst en vermijdingsgedrag. De tevredenheid van gebruikers ligt hoog, waarbij de inzet van CGT, het werkboek voor kinderen en het lotgenotencontact als succesfactoren worden genoemd.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Metagegevens
Titel
Inleiding
Auteur
Marianne van der Zalm-Grisnich
Copyright
2024
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2998-4_1