Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:
Omslag van het boek

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Inleiding

Auteurs : R. Didden, J. M. H. de Moor

Gepubliceerd in: Ziekten en handicaps

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Alvorens nader in te gaan op het onderwerp ‘ziekten en aandoeningen bij kinderen en jongeren’ willen wij kort stilstaan bij de terminologie die in dit hoofdstuk, alsook in de volgende hoofdstukken, wordt gebruikt. Deze terminologie is afkomstig uit de ‘International Classification of Functioning, Disability and Health’ (ICF) die in 2001 is gepubliceerd door deWereldgezondheidsorganisatie en waarvan de Nederlandse vertaling verscheen in 2002. De ICF is een begrippenkader waarmee het functioneren van mensen en de problemen die zij in het functioneren ervaren wordt beschreven. Hierin staan drie termen centraal: stoornis, beperking en participatie. De term

stoornis

heeft in het ICF-model betrekking op afwijkingen in of verlies van functies of anatomische eigenschappen. Denk bijvoorbeeld aan afwijkingen in stem en spraak, gehoor en visus, bewegingsstelsel en spiertonus. Een

beperking

heeft betrekking op de moeilijkheden die iemand heeft met het uitvoeren van activiteiten ten gevolge van een stoornis. Zo kunnen beperkingen op het gebied van de communicatie het gevolg zijn van een spraak-taalstoornis of kunnen stoornissen in het bewegingsstelsel beperkingen opleveren voor de mobiliteit. Stoornissen en beperkingen hebben vaak nadelige gevolgen voor de

participatie

van mensen aan het maatschappelijk leven, waaronder school en beroep, gezinsleven en relaties.

Metagegevens
Titel
Inleiding
Auteurs
R. Didden
J. M. H. de Moor
Copyright
2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7834-0_1