2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk
Inleiding
Auteurs : R. Didden, J. M. H. de Moor
Gepubliceerd in: Ziekten en handicaps
Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum
Alvorens nader in te gaan op het onderwerp ‘ziekten en aandoeningen bij kinderen en jongeren’ willen wij kort stilstaan bij de terminologie die in dit hoofdstuk, alsook in de volgende hoofdstukken, wordt gebruikt. Deze terminologie is afkomstig uit de ‘International Classification of Functioning, Disability and Health’ (ICF) die in 2001 is gepubliceerd door deWereldgezondheidsorganisatie en waarvan de Nederlandse vertaling verscheen in 2002. De ICF is een begrippenkader waarmee het functioneren van mensen en de problemen die zij in het functioneren ervaren wordt beschreven. Hierin staan drie termen centraal: stoornis, beperking en participatie. De term
stoornis
heeft in het ICF-model betrekking op afwijkingen in of verlies van functies of anatomische eigenschappen. Denk bijvoorbeeld aan afwijkingen in stem en spraak, gehoor en visus, bewegingsstelsel en spiertonus. Een
beperking
heeft betrekking op de moeilijkheden die iemand heeft met het uitvoeren van activiteiten ten gevolge van een stoornis. Zo kunnen beperkingen op het gebied van de communicatie het gevolg zijn van een spraak-taalstoornis of kunnen stoornissen in het bewegingsstelsel beperkingen opleveren voor de mobiliteit. Stoornissen en beperkingen hebben vaak nadelige gevolgen voor de
participatie
van mensen aan het maatschappelijk leven, waaronder school en beroep, gezinsleven en relaties.