Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie 2/2016

11-04-2016

Inleiding

Auteur: Adriaan van ’t Spijker, PhD

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie | Uitgave 2/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Soms ben ik jaloers op de medische wetenschap of in elk geval op de publiciteit die medisch wetenschappelijk onderzoek trekt. Indrukwekkende krantenkoppen over een doorbraak bij ziekte x, goed gefinancierd onderzoek naar een nieuw middel voor ziekte y. Bij nadere beschouwing blijkt vaak dat het doorbraakmiddel nog lang niet op de markt is, te duur is of maar bij een beperkte groep patiënten werkt, maar de krantenkop blijft hangen bij de lezer. En bij nadere beschouwing blijkt het mooie onderzoek gefinancierd door een farmaceutisch bedrijf dat wel een nieuw middel heeft, maar daarbij verzwijgt dat een ander middel goedkoper is (want uit het patent is) en net zo goed werkt. En, o ja, er zijn ook beperkende afspraken over het publiceren van ongunstige uitkomsten. Maar ook daar onthoudt het publiek dat er een nieuw middel is voor ziekte y. …
Metagegevens
Titel
Inleiding
Auteur
Adriaan van ’t Spijker, PhD
Publicatiedatum
11-04-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Psychotherapie / Uitgave 2/2016
Print ISSN: 0165-1188
Elektronisch ISSN: 1876-5637
DOI
https://doi.org/10.1007/s12485-016-0121-4

Andere artikelen Uitgave 2/2016

Tijdschrift voor Psychotherapie 2/2016 Naar de uitgave