Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Inleiding deel II – Het diagnostisch proces: van vragen over de ontwikkeling naar behandelplan en terug

Auteurs : Prof. dr. Maretha de Jonge, Dr. Iris Servatius-Oosterling, Dr. Annelies de Bildt

Gepubliceerd in: Autisme bij kinderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk wordt de diagnostische cyclus beschreven waarin hulpvragen van kind, ouders en andere opvoeders, bijvoorbeeld op school, worden omgezet in hypothesen die worden getoetst. Daardoor ontstaat er een diagnostisch profiel. Het diagnostisch profiel beschrijft het functioneren van het kind in de context van het gezin, de school en andere situaties. Het bevat sterke en zwakke kanten van kind en omgeving die relevant zijn voor het begrijpen van problemen, sterke kanten en ontwikkelingskansen. Een of meer classificaties maken veelal onderdeel uit van het diagnostisch profiel. Het diagnostisch proces leidt tot een interventieplan dat geëvalueerd wordt en kan leiden tot een nieuwe diagnostische cyclus. Het diagnostisch beeld verandert immers als gevolg van de ontwikkeling van kind en omgeving. Het diagnostisch proces is niet eenvoudig en kan voor kind en ouders behoorlijk belastend zijn. In dit hoofdstuk kijken we naar factoren die bijdragen aan de tevredenheid over het diagnostisch proces.
Literatuur
go back to reference APA (2014). Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen (DSM-5). Nederlandse vertaling van Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). Arlington: American Psychiatric Association; Amsterdam: Boom uitgevers. APA (2014). Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen (DSM-5). Nederlandse vertaling van Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). Arlington: American Psychiatric Association; Amsterdam: Boom uitgevers.
go back to reference Boshoff, K., Gibbs, D., Phillips, R. L., Wiles, L., & Porter, L. (2019). A meta-synthesis of how parents of children with autism describe their experience of advocating for their children during the process of diagnosis. Health and Social Care in the Community, 27(4), e143–e157. https://doi.org/10.1111/hsc.12691.CrossRefPubMed Boshoff, K., Gibbs, D., Phillips, R. L., Wiles, L., & Porter, L. (2019). A meta-synthesis of how parents of children with autism describe their experience of advocating for their children during the process of diagnosis. Health and Social Care in the Community, 27(4), e143–e157. https://​doi.​org/​10.​1111/​hsc.​12691.CrossRefPubMed
go back to reference Cooper, R. (2017). Understanding the DSM-5: Stasis and change. History of Psychiatry, 29(1), 49–65.CrossRef Cooper, R. (2017). Understanding the DSM-5: Stasis and change. History of Psychiatry, 29(1), 49–65.CrossRef
go back to reference DC:0–5 (2020). Diagnostische classificatie van psychische en ontwikkelingsstoornissen in de baby- en vroege kindertijd. Nederlandse vertaling van Diagnostic classification of mental health anddevelopmental disorders of infancy and early childhood: Revised edition (DC:0–5) (2016). Washington, DC: Author. NL (Houten): Bohn Stafleu van Loghum. DC:0–5 (2020). Diagnostische classificatie van psychische en ontwikkelingsstoornissen in de baby- en vroege kindertijd. Nederlandse vertaling van Diagnostic classification of mental health anddevelopmental disorders of infancy and early childhood: Revised edition (DC:0–5) (2016). Washington, DC: Author. NL (Houten): Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference De Bruyn, E. E. J., Ruijssenaars, A. J. J. M., Pameijer, N. K., & Van Aarle, E. J. M. (2003). De diagnostische cyclus, een praktijkleer (10e druk). Den Haag: Uitgeverij Acco. De Bruyn, E. E. J., Ruijssenaars, A. J. J. M., Pameijer, N. K., & Van Aarle, E. J. M. (2003). De diagnostische cyclus, een praktijkleer (10e druk). Den Haag: Uitgeverij Acco.
go back to reference Geurts, H. M., Deprey, L., & Ozonoff, S. (2010). De diagnostiek van comorbiditeit bij patiënten met een autismespectrumstoornis. Tijdschrift voor Psychiatrie, 52(11), 753–761.PubMed Geurts, H. M., Deprey, L., & Ozonoff, S. (2010). De diagnostiek van comorbiditeit bij patiënten met een autismespectrumstoornis. Tijdschrift voor Psychiatrie, 52(11), 753–761.PubMed
go back to reference JGZ-richtlijn (2015). Autismespectrumstoornissen Signalering, begeleiding en toeleiding naar diagnostiek. Utrecht: Nederlands Centrum voor Jeugdgezondheidszorg. JGZ-richtlijn (2015). Autismespectrumstoornissen Signalering, begeleiding en toeleiding naar diagnostiek. Utrecht: Nederlands Centrum voor Jeugdgezondheidszorg.
go back to reference Konijn, C., Bruinsma, W., Lekkerkerker, L., & Eijgenraam, K. (2009). Classificatiesysteem voor de aard van de problematiek van cliënten in de jeugdzorg: CAP-J. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut. Konijn, C., Bruinsma, W., Lekkerkerker, L., & Eijgenraam, K. (2009). Classificatiesysteem voor de aard van de problematiek van cliënten in de jeugdzorg: CAP-J. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut.
go back to reference Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP) (2015). Richtlijn psychiatrische diagnostiek (2e druk). Utrecht: De Tijdstroom. Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP) (2015). Richtlijn psychiatrische diagnostiek (2e druk). Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Ruissen, A. M. (2014). Diagnostiek en classificatie scheiden in de psychiatrie. Tijdschrift voor Psychiatrie, 56(8), 523–530.PubMed Ruissen, A. M. (2014). Diagnostiek en classificatie scheiden in de psychiatrie. Tijdschrift voor Psychiatrie, 56(8), 523–530.PubMed
go back to reference Rutter, M. (1985). The treatment of autistic children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 26(2), 193–214.CrossRef Rutter, M. (1985). The treatment of autistic children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 26(2), 193–214.CrossRef
Metagegevens
Titel
Inleiding deel II – Het diagnostisch proces: van vragen over de ontwikkeling naar behandelplan en terug
Auteurs
Prof. dr. Maretha de Jonge
Dr. Iris Servatius-Oosterling
Dr. Annelies de Bildt
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2665-5_5