Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. Inleiding deel I – Autisme: een plaatsbepaling

Auteurs : Dr. Iris Servatius-Oosterling, Prof. dr. Maretha de Jonge, Dr. Annelies de Bildt

Gepubliceerd in: Autisme bij kinderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een autismespectrumstoornis (ASS), in korte vorm wel aangeduid als ‘autisme’, is een veelvoorkomende, aangeboren, neurobiologische ontwikkelingsstoornis die kan worden vastgesteld aan de hand van een vaste set criteria zoals gedefinieerd in de vijfde editie van de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5; American Psychiatric Association 2013). De klinische presentatie van autisme is zeer uiteenlopend; van mensen met een ernstige verstandelijke beperking zonder functioneel gebruik van taal, tot intellectueel hoog-functionerende mensen die helemaal geen taalontwikkelingsproblemen in de voorgeschiedenis kennen. Wat mensen met autisme delen, zijn problemen op het gebied van sociale communicatie en zich verplaatsen in gedachten en emoties van anderen, moeite zich aan te passen aan veranderende omstandigheden, interesses die beperkend of zeer intens kunnen zijn, en een ‘andere’ manier van zintuiglijke prikkelverwerking.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Inleiding deel I – Autisme: een plaatsbepaling
Auteurs
Dr. Iris Servatius-Oosterling
Prof. dr. Maretha de Jonge
Dr. Annelies de Bildt
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2665-5_1