Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

04-02-2016 | Original Article | Uitgave 2/2017

Psychological Research 2/2017

Influence of verbal instructions on effect-based action control

Tijdschrift:
Psychological Research > Uitgave 2/2017
Auteurs:
Andreas B. Eder, David Dignath
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s00426-016-0745-6) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

According to ideomotor theory, people use bidirectional associations between movements and their effects for action selection and initiation. Our experiments examined how verbal instructions of action effects influence response selection without prior experience of action effects in a separate acquisition phase. Instructions for different groups of participants specified whether they should ignore, attend, learn, or intentionally produce acoustic effects produced by button presses. Results showed that explicit instructions of action–effect relations trigger effect-congruent action tendencies in the first trials following the instruction; in contrast, no evidence for effect-based action control was observed in these trials when instructions were to ignore or to attend to the action effects. These findings show that action-effect knowledge acquired through verbal instruction and direct experience is similarly effective for effect-based action control as long as the relation between the movement and the effect is clearly spelled out in the instruction.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2017

Psychological Research 2/2017 Naar de uitgave