Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2005 | Uitgave 5/2005

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2005

Individuals with Autism Spectrum Disorder Show Normal Responses to a Fear Potential Startle Paradigm

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 5/2005
Auteurs:
Raphael Bernier, Geraldine Dawson, Heracles Panagiotides, Sara Webb
The present study utilized a fear potentiated startle paradigm to examine amygdala function in individuals with autism spectrum disorder. Two competing hypotheses regarding amygdala dysfunction in autism have been proposed: (1) The amygdala is under-responsive, in which case it would be predicted that, in a fear potentiated startle experiment, individuals with autism would exhibit decreased fear conditioning and/or potentiation, and (2) The amygdala is over responsive, in which case an exaggerated potentiation of the startle response would be predicted. Fourteen adolescents and adults diagnosed with autism spectrum disorder and 14 age, gender, IQ, and anxiety level-matched typical adolescents and adults participated. Both participants with autism and typical participants potentiated the startle response following fear conditioning and no group differences in the latency or amplitude of the potentiated startle response were found. These results suggest that this aspect of amygdala function, namely fear conditioning and potentiation of the startle response, is intact in individuals with autism.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2005

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2005 Naar de uitgave

OriginalPaper

Editorial Preface

OriginalPaper

Ask the Editor