Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

16-09-2017 | Original Article | Uitgave 5/2019

Psychological Research 5/2019

Increasing participant motivation reduces rates of intentional and unintentional mind wandering

Tijdschrift:
Psychological Research > Uitgave 5/2019
Auteurs:
Paul Seli, Daniel L. Schacter, Evan F. Risko, Daniel Smilek
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s00426-017-0914-2) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

We explored the possibility that increasing participants’ motivation to perform well on a focal task can reduce mind wandering. Participants completed a sustained-attention task either with standard instructions (normal motivation), or with instructions informing them that they could be excused from the experiment early if they achieved a certain level of performance (higher motivation). Throughout the task, we assessed rates of mind wandering (both intentional and unintentional types) via thought probes. Results showed that the motivation manipulation led to significant reductions in both intentional and unintentional mind wandering as well as improvements in task performance. Most critically, we found that our simple motivation manipulation led to a dramatic reduction in probe-caught mind-wandering rates (49%) compared to a control condition (67%), which suggests the utility of motivation-based methods to reduce people’s propensity to mind-wander.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Extra materiaal
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2019

Psychological Research 5/2019 Naar de uitgave