Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2013 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. In- of uitbesteden

Auteur: Ted Knoester

Gepubliceerd in: Contractmanagement in de praktijk

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Inleiding

Wat zijn de voordelen van zelf doen? In de eerste plaats 21%. Over eigen mensen hoeft geen 21% BTW te worden betaald. Dus uitbesteden moet in ieder geval 21% goedkoper zijn. Is dat het geval? Een goede calculatie is onontbeerlijk voor een goede beslissing betreffende in- of uitbesteden . In de tweede plaats is er de wens om kennis in huis te houden. Dit argument moet kritisch worden bezien. Stel hierbij de vraag hoe zeldzaam deze kennis is. Hoe kwetsbaar zijn wij als wij deze kennis niet meer in huis hebben? Is het strategisch noodzakelijk om deze kennis in huis te hebben? Voorts wordt het zelf doen van een taak soms beschouwd als een middel om zich van de concurrentie te onderscheiden. Het kan het aanzien van een bedrijf of organisatie verhogen als bepaalde kennis in huis is. Hierdoor wordt het kwaliteitsgevoel van de klant beïnvloed. Zo is er wel eens bij de gunningscriteria van een uitbesteding van drukwerk meegewogen wat de drukker zelf kon en wat hij uitbesteedde. Kon de firma in eigen huis plano- en rotatiedruk en ook enveloppen maken, dan bleek dat een meerwaarde te hebben. Het zei iets over de professionaliteit van de drukker.

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

Dit product is nog niet beschikbaar met een online abonnement

Metagegevens
Titel
In- of uitbesteden
Auteur
Ted Knoester
Copyright
2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0385-4_3