Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-10-2024 | In het kort

In het kort

Gepubliceerd in: Management Kinderopvang | Uitgave 5/2024

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Schijnzelfstandigheid en onderbetaling van pedagogisch professionals: daarvan beticht vakbond FNV het zzp-platform Tadaah, waar ruim 2500 zelfstandige pedagogisch professionals bij zijn aangesloten. De FNV vermoedt dat zij worden ingezet als zelfstandigen, terwijl ze eigenlijk als uitzendkracht aan het werk zijn en onder de cao voor uitzendkrachten zouden moeten vallen. Ze hebben dan recht op onder meer vakantiedagen, pensioenopbouw en doorbetaling bij ziekte, meldt FNV. Op verzoek van FNV onderzoekt de arbeidsinspectie of Tadaah zogeheten schijnzelfstandigen inzet bij kinderopvangorganisaties Impuls en BLOS. De inspectie bracht recent een onaangekondigd bezoek aan het bemiddelingskantoor van Tadaah. FNV vermoedt dat zzp'ers die via Tadaah als pedagogisch professional bij deze twee kinderopvangorganisaties werken, onderbetaald worden en dat de cao en de pensioenafspraken worden ontdoken. FNV stelt überhaupt vraagtekens bij zelfstandigen in de kinderopvang; volgens de branchepartijen zo'n 14.000. ‘De FNV leidt uit jurisprudentie en wetgeving af dat pedagogisch professionals niet als zelfstandigen in kinderopvangorganisaties kunnen werken. Ze worden aangestuurd, werken in teams met kindgroepen op basis van het beleid van de organisatie.' Tadaah-directeur Steven Lenderink is het hier absoluut niet mee eens. ‘De zzp'ers aangesloten bij Tadaah zijn absoluut zzp'ers omdat ze voldoen aan de Europese richtlijnen voor platformwerkers, de Wet DBA en de uitkomsten uit het Deliveroo-arrest. Bovendien is er geen sprake van onderbetaling en zijn een cao en pensioenafspraken niet van toepassing voor zelfstandigen.'
Metagegevens
Titel
In het kort
Publicatiedatum
01-10-2024
Uitgeverij
BSL Media & Learning
Gepubliceerd in
Management Kinderopvang / Uitgave 5/2024
Print ISSN: 1382-4406
Elektronisch ISSN: 2468-1385
DOI
https://doi.org/10.1007/s41190-024-2128-3