Gepubliceerd in:
01-12-2010
In beeld: Aan u de keuze
Auteur:
Hugo van Waarde
Gepubliceerd in:
DementieVisie
|
Uitgave 6/2010
Log in om toegang te krijgen
Extract
Het is al weer een jaar of zes geleden dat ik de film ‘Fish’ zag. Hoofdpersonen zijn de medewerkers van een grote viskraam op Pike Place in Seattle. Hun leven zag er niet al te rooskleurig uit: zes dagen per week vroeg opstaan en ’s avonds laat thuis komen, verdiensten niet al te best en het werk koud en vies. U begrijpt: in die viskraam werkten geen gemotiveerde verkopers die met passie vis aan de man brachten. Wat en door wie het proces in gang werd gezet kan ik me niet meer herinneren, maar op een goede dag hebben ze in die viskraam het roer omgegooid. De medewerkers maken nu een heus theaterspektakel van het verkopen van vis. Er worden acts opgevoerd en vrijwel iedere voorbijganger wordt in dat spel betrokken. De boodschap van de film is duidelijk: jij – als individu – hebt een keuze in hoe je je werk doet, hoe zwaar en vies dat ook is. Je kunt dat ongemotiveerd, routinematig en met tegenzin doen, maar het resultaat is dan dat je een lange, zware dag krijgt waarop je maar weinig verkoopt. Je kunt er ook voor kiezen om er wat van te maken. Dat levert niet alleen jou een plezierige werkdag op, maar ook je collega’s. En je krijgt enthousiaste klanten die bij jou graag een visje kopen. …