Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-09-2009 | Original Paper | Uitgave 9/2009 Open Access

Journal of Autism and Developmental Disorders 9/2009

Improving Social Initiations in Young Children with Autism Using Reinforcers with Embedded Social Interactions

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 9/2009
Auteurs:
Robert L. Koegel, Ty W. Vernon, Lynn K. Koegel

Abstract

Children with autism often exhibit low levels of social engagement, decreased levels of eye contact, and low social affect. However, both the literature and our direct clinical observations suggest that some components of intervention procedures may result in improvement in child-initiated social areas. Using an ABAB research design with three children with autism, this study systematically assessed whether embedding social interactions into reinforcers, delivered during language intervention, would lead to increased levels of child-initiated social behaviors. We compared this condition with a language intervention condition that did not embed social interactions into the reinforcers. Results indicated that embedding social interactions into the reinforcers resulted in increases in child-initiated social engagement during communication, improved nonverbal dyadic orienting, and improvements in general child affect. Theoretical and applied implications are discussed.

Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 9/2009

Journal of Autism and Developmental Disorders 9/2009 Naar de uitgave