De GGD Amsterdam is in het schooljaar 2012-2013 gestart met een preventief gezondheidsonderzoek (PGO) in de vierde klas van het voortgezet onderwijs. Doel van het PGO is de signalering van jongeren met (risico op) gezondheidsproblemen en het tijdig bieden van passende hulp. Het PGO voor vierdeklassers is zo veel mogelijk afgestemd op de leefwereld van adolescenten. Zo wordt gebruikgemaakt van een digitale vragenlijst (Elektronische Monitoring en Voorlichting, E-MOVO), een introductiefilmpje en een chatmogelijkheid.
Het nieuwe PGO is gestart nadat de gekozen werkwijze is onderzocht in een pilotonderzoek. Hierbij werd het PGO doorlopen, de mening van de leerlingen, artsen en verpleegkundigen gevraagd en knelpunten geïnventariseerd. In dit artikel wordt dit pilotonderzoek beschreven. Het pilotonderzoek is uitgevoerd onder 267 vierdeklassers op vijf scholen voor het voortgezet onderwijs (VO). Veel leerlingen bleken een (verhoogd risico op) gezondheidsproblemen te hebben: 158 leerlingen (59,2%) zijn opgeroepen voor een face-to-face- of chatconsult van wie 132 leerlingen (49,4%) zich daadwerkelijk meldden voor het consult. Uiteindelijk zijn 34 leerlingen (12,7%) doorverwezen. De leerlingen waren positief over het nieuwe PGO en de gekozen werkwijze. De uitvoering verliep grotendeels volgens plan, al waren er ook knelpunten: niet alle leerlingen werden gemeten en gewogen, leerlingen werden te snel opgeroepen voor een consult naar aanleiding van hun alcoholgebruik en niet alle leerlingen meldden zich bij het afgesproken chatconsult.