20-09-2017 | Artikel
IkPas: een definitieve breuk met het verleden?
Gepubliceerd in: Verslaving | Uitgave 4/2017
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
Jaarlijks gaan tijdens de IkPas-actie deelnemers de uitdaging aan om dertig of veertig dagen geen alcohol te drinken. Doel is bewustwording van het eigen alcoholgebruik en het doorbreken van gewoontegedrag. Volgens jaarlijkse effectmetingen hebben deelnemers ook zes maanden na de actie hun alcoholgebruik significant gematigd. Nagegaan is waarom jaarlijks een substantieel aantal deelnemers terugkeert naar de actie en waarin zij verschillen van nieuwkomers. Er is zowel cross-sectioneel (n = 5.265) als longitudinaal onderzoek (n = 371) uitgevoerd bij deelnemers aan IkPas in 2016 en 2017. Deelnemers die de actie minimaal eenmaal succesvol hebben afgerond, drinken gemiddeld minder dan nieuwkomers. Er zijn ook verschillen in motieven om mee te doen. Opvallendste verschillen zijn dat deelnemers die vaker hebben meegedaan meer gericht lijken op gewoontedoorbreking, nee zeggen en fitter worden. Deelnemers die slaagden in de actie en opnieuw meedoen, lijken de actie voornamelijk als (jaarlijkse) reminder te hanteren. Bijzonder is de groep mensen die wel eerder hebben meegedaan, maar de actie niet eerder succesvol hebben afgerond: zij dronken en rookten duidelijk meer dan de andere groepen en scoorden op vele motieven om mee te doen sterker. Aanbevolen wordt om groepen verschillend te benaderen bij de werving voor en ondersteuning tijdens IkPas.