Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 8/2020

03-07-2020 | Casuïstiek

“Ik weet niet wat lock-down betekent”

Moeite met lezen en schrijven in tijden van corona

Auteurs: Maria van den Muijsenbergh, Dicky Gingnagel, Thea Duijnhoven, Marianne Dees

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 8/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Meer dan 2 miljoen Nederlanders hebben moeite met lezen en schrijven. Zij hebben stress omdat ze informatie niet altijd begrijpen. Zeker nu, in corona-tijd. Huisartsen vinden het moeilijk om begrijpelijke uitleg te geven. Daarom hebben we dit artikel geschreven. Zodat huisartsen zien hoe ze over corona kunnen praten met makkelijke woorden. Huisartsen kunnen de terugvraag-methode gebruiken. Zo weten ze of de patiënt de informatie begrepen heeft. Het artikel zelf schreven we in makkelijke taal. Met korte zinnen, zonder moeilijke woorden en met koppel-tekens. Als voorbeeld dat het goed kan om makkelijke woorden te gebruiken.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
5.
go back to reference Heij K, Visser W. Schrijven in eenvoudig Nederlands. Den Haag: Sdu Uitgevers, 2006. Heij K, Visser W. Schrijven in eenvoudig Nederlands. Den Haag: Sdu Uitgevers, 2006.
6.
go back to reference Common European Framework of Reference for languages (CEFR). Strasbourg: Council of Europe, 2011, geraadpleegd juni 2020. Common European Framework of Reference for languages (CEFR). Strasbourg: Council of Europe, 2011, geraadpleegd juni 2020.
8.
go back to reference Madhav N, Oppenheim B, Gallivan M, Mulembakani P, Rubin E, Wolfe N, et al. Pandemics: risks, impacts, and mitigation. In: Jamison DT, et al., editors. Disease control priorities: Improving health and reducing poverty. 3rd ed., vol. 9. Washington (DC): World Bank, 2017. p. 315-47. Madhav N, Oppenheim B, Gallivan M, Mulembakani P, Rubin E, Wolfe N, et al. Pandemics:​ risks, impacts, and mitigation. In: Jamison DT, et al., editors. Disease control priorities: Improving health and reducing poverty. 3rd ed., vol. 9. Washington (DC): World Bank, 2017. p. 315-47.
14.
go back to reference Schubbe D, Scalia P, Yen R, Saunders C, Cohen S, Elwyn G, et al. Using pictures to convey health information: a systematic review and meta-analysis of the effects on patient and consumer health behaviors and outcomes. Patient Educ Couns 2020 May 11;S0738-3991(20)30197-X. Schubbe D, Scalia P, Yen R, Saunders C, Cohen S, Elwyn G, et al. Using pictures to convey health information: a systematic review and meta-analysis of the effects on patient and consumer health behaviors and outcomes. Patient Educ Couns 2020 May 11;S0738-3991(20)30197-X.
Metagegevens
Titel
“Ik weet niet wat lock-down betekent”
Moeite met lezen en schrijven in tijden van corona
Auteurs
Maria van den Muijsenbergh
Dicky Gingnagel
Thea Duijnhoven
Marianne Dees
Publicatiedatum
03-07-2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 8/2020
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/s12445-020-0783-6

Andere artikelen Uitgave 8/2020

Huisarts en wetenschap 8/2020 Naar de uitgave

Nieuws

Nieuws