Skip to main content
main-content
Top

2010 | Boek

Ik heb ontzettende oorpijn

Casuïstiek voor apothekersassistenten

Auteurs: S. van der Krogt, A. Starink

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN
insite
ZOEKEN

Over dit boek

Als apothekersassistent ben je een ware duizendpoot. Je voert uiteenlopende taken uit. Het beroep brengt bovendien veel verantwoordelijkheid met zich mee: zowel de klant als de apotheker rekenen op je. Een kleine vergissing kan grote gevolgen hebben. Daarom is het belangrijk dat je over de juiste competenties en kennis beschikt en deze geïntegreerd toe kunt passen.In de serie werkboeken ‘Casuïstiek voor apothekersassistenten’ staat steeds een andere groep klanten centraal. Telkens gaat het om mensen met klachten die op het eerste gezicht op elkaar lijken maar die verschillende oorzaken hebben. Zo hebben de klanten in dit werkboek allemaal oorklachten.De serie helpt je om je goed voor te bereiden op de beroepspraktijk, met casuïstiek kun je op een prettige en veilige manier oefenen met verschillende zorgvragen. Via praktische opdrachten kom je in aanraking met de verschillende kerntaken van de apothekersassistent. Sommige opdrachten maak je alleen, andere voer je uit in een klein groepje of met al je studiegenoten samen.In dit werkboek: • Om het probleem van de klant te kunnen begrijpen sta je stil bij de bouw en werking van het gehoor. Je bestudeert een aantal veel voorkomende aandoeningen die gepaard gaan met oorpijn en leert wanneer er sprake is van alarmfactoren.• Je kijkt naar de geneesmiddelen die ingezet kunnen worden ter bestrijding van oorpijn en de achterliggende oorzaken daarvan. Hoe werken deze medicijnen en wat moet je klanten vertellen over de manier waarop ze deze wel en niet moeten gebruiken?• Je neemt recepten in voor dergelijke geneesmiddelen en oefent met het verhelderen van zelfzorgvragen bij dit type klachten.• Je bereidt een aantal geneesmiddelen tegen oorpijn die regelmatig door de apotheek gemaakt of aangepast worden.• Hoe mensen reageren, hangt onder meer samen met de relatie die ze op dat moment met elkaar hebben. Je onderzoekt de invloed van verschillende rollen en relaties op menselijk gedrag.• Ook komt een aantal administratieve taken aan bod, zoals het verwerken van klantgegevens in het Apotheek Informatie Systeem en het doorberekenen van btw.• Je verdiept je in de organisatie van de gezondheidszorg. Wat is het verschil tussen eerstelijns, tweedelijns, derdelijns en complementaire zorg?• Gehoorschade lijkt steeds vaker op te treden, vooral onder jongeren. Welke rol speelt het luisteren naar muziek daarin?Leren houdt nooit op, het is belangrijk om je steeds te blijven ontwikkelen. Daarom eindigt dit werkboek met opdrachten over verschillende leerstijlen die je daarbij kunt gebruiken.

Inhoudsopgave

Voorwerk
Inleiding
Samenvatting
Wie niet meer kan volgen wat er gezegd wordt voelt zich een buitenstaander. Dat is vervelend. Soms is verstopping van de gehoorgang de oorzaak van het verminderde gehoor. Dat is meestal simpel te verhelpen. Oorontsteking is ernstiger. Het is niet alleen erg pijnlijk maar kan ook leiden tot blijvend gehoorverlies als niet op tijd wordt ingegrepen.
S. van der Krogt, A. Starink
hoofdstuk 1 Medische achtergrondkennis
Samenvatting
Oren zijn ingewikkelde organen. Ze bevatten piepkleine onderdelen die er samen voor zorgen dat je geluiden waarneemt.
S. van der Krogt, A. Starink
hoofdstuk 2 Zorgvraag verhelderen
Samenvatting
Voor de klant is het recept van de huisarts of specialist abracadabra. Maar als apothekersassistent moet je het moeiteloos kunnen lezen. Ook voer je een laatste controle uit: past dit medicijn of deze dosering wel bij deze klant?
S. van der Krogt, A. Starink
hoofdstuk 3 Geneesmiddelen
Samenvatting
Met behulp van geneesmiddelen kunnen oorpijn en de achterliggende oorzaken bestreden worden. Als apothekersassistent hoef je niet precies te weten wanneer welk geneesmiddel wordt voorgeschreven, maar wel hoe die geneesmiddelen werken, wat mogelijke bijwerkingen zijn en hoe de klant ze wel en niet moet gebruiken. Alleen dan kun je hem goed advies geven.
S. van der Krogt, A. Starink
hoofdstuk 4 Bereiden
Samenvatting
Veel geneesmiddelen komen kant-en-klaar van de leverancier. Soms moeten deze voor de klant nog in specifieke hoeveelheden of combinaties samengesteld worden.
S. van der Krogt, A. Starink
hoofdstuk 5 Voorlichting en advies
Samenvatting
Klanten verwachten een goed advies van de apothekersassistent. Voor het geven van advies en voorlichting heb je meer nodig dan vakkennis alleen. Je moet ook weten hoe je de boodschap zó kunt brengen dat de klant hem begrijpt, er open voor staat en ook echt iets met de gegeven informatie kan.
S. van der Krogt, A. Starink
hoofdstuk 6 Administratieve taken
Samenvatting
Een apothekersassistent is niet alleen bezig met het verstrekken van geneesmiddelen aan klanten, er moeten elke dag ook de nodige administratieve taken verricht worden.
S. van der Krogt, A. Starink
hoofdstuk 7 De maatschappij en jij
Samenvatting
Als apothekersassistent sta je midden in de samenleving. Het is belangrijk dat je weet hoe de gezondheidszorg in Nederland geregeld is.
S. van der Krogt, A. Starink
hoofdstuk 8 Persoonlijke groei
Samenvatting
Mensen leren hun hele leven, vanaf de dag dat ze geboren worden tot het moment waarop ze hun laatste adem uitblazen. Van alles wat je meemaakt steek je wel iets op.
S. van der Krogt, A. Starink
Meer informatie
Titel
Ik heb ontzettende oorpijn
Auteurs
S. van der Krogt
A. Starink
Copyright
2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Elektronisch ISBN
978-90-313-7919-4
Print ISBN
978-90-313-7918-7
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7919-4