Skip to main content
main-content

Over dit boek

Als apothekersassistent ben je een ware duizendpoot. Je voert uiteenlopende taken uit. Het beroep brengt bovendien veel verantwoordelijkheid met zich mee: de klant en de apotheker rekenen op je. Een kleine vergissing kan grote gevolgen hebben. Daarom is het belangrijk dat je over de juiste competenties en kennis beschikt en deze geïntegreerd toe kunt passen.In de serie werkboeken ‘Casuïstiek voor apothekersassistenten’ staat steeds een andere groep klanten centraal. Telkens gaat het om mensen met klachten die op het eerste gezicht op elkaar lijken maar die verschillende oorzaken hebben. Zo hebben de klanten in dit werkboek allemaal problemen met hun ogen.De serie helpt je om je goed voor te bereiden op de beroepspraktijk, met casuïstiek kun je op een prettige en veilige manier oefenen met verschillende zorgvragen. Via praktische opdrachten kom je in aanraking met de verschillende kerntaken van de apothekersassistent. Sommige opdrachten maak je alleen, andere voer je uit in een klein groepje of met al je medeleerlingen samen.In dit werkboek: • Om de klachten van de klant beter te begrijpen bestudeer je de bouw en werking van het oog.• Je kijkt naar een aantal veel voorkomende aandoeningen die tot oogklachten leiden. Wanneer is er sprake van alarmfactoren en is een bezoek aan de huisarts raadzaam?• Je maakt kennis met een aantal geneesmiddelen die gebruikt worden bij de behandeling van oogklachten en hun achterliggende oorzaken. Hoe werken deze medicijnen en wat moet je klanten vertellen over de manier waarop ze deze wel en niet moeten gebruiken?• Je neemt recepten in voor dergelijke geneesmiddelen en oefent met het verhelderen van zelfzorgvragen van klanten met oogklachten.• Je bereidt een aantal geneesmiddelen die door de apotheek zelf gemaakt of aangepast worden.• Je oefent met het geven van voorlichting, een belangrijke taak van de apothekersassistent. Waarom komt een boodschap soms heel anders over dan de bedoeling was?• Ook komt een aantal administratieve taken aan bod. Hoe verwerk je de klantgegevens in het Apotheek Informatie Systeem? Wat is het Elektronisch Patiënten Dossier dat in de nabije toekomst landelijk ingevoerd zal worden?• Je verdiept je in de tweedelijns gezondheidszorg: welke specialismen zijn er en waarmee houden deze zich bezig? • Ogen spelen een belangrijke rol in het contact, mensen voelen zich ongemakkelijk als ze de ander niet in de ogen kunnen kijken. Daarom vinden sommige mensen dat het dragen van een boerka verboden moet worden. Vind jij dat ook of is godsdienstvrijheid voor jou belangrijker?Als apothekersassistent sta je klaar voor de klanten. Maar je moet ook je eigen belang niet uit het oog verliezen. Daarom eindigt dit werkboek met een opdracht over verschillende werkstijlen die je kunt toepassen.

Inhoudsopgave

Voorwerk

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Inleiding

S. van der Krogt, A. Starink

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

hoofdstuk 1 Medische achtergrondkennis

S. van der Krogt, A. Starink

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

hoofdstuk 2 Zorgvraag verhelderen

S. van der Krogt, A. Starink

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

hoofdstuk 3 Geneesmiddelen

S. van der Krogt, A. Starink

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

hoofdstuk 4 Bereiden

S. van der Krogt, A. Starink

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

hoofdstuk 5 Voorlichting en advies

S. van der Krogt, A. Starink

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

hoofdstuk 6 Administratieve taken

S. van der Krogt, A. Starink

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

hoofdstuk 7 De maatschappij en jij

S. van der Krogt, A. Starink

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

hoofdstuk 8 Persoonlijke groei

S. van der Krogt, A. Starink
Meer informatie